Jump to content
Forum Śląskich Motocyklistów

fiksacja wzroku


bankus

Recommended Posts

wstyd się przyznać, ale hasło "fiksacja wzroku" poznałem dopiero w tym roku (a stary już jestem). Same zjawisko znałem, ale nie wiedziałem ze sie tak nazywa.

Mało na tym forum jakoś o bezpieczeństwie więc dorzuce swoje 5 groszy:

https://www.scigacz.pl/Fiksacja,wzroku,wrog,do,pokonania,20574.html

https://www.scigacz.pl/Do,czego,prowadzi,fiksacja,wzroku,26324.html

U mnie działa to dość mocno, szczególnie w powolnych zakrętach takich np. 90 stopni - zawsze jak spojrze dalej to moto idzie gładko, jak spojrze zbyt blisko, to niepewnie jakoś.. :)

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, bankus napisał:

U mnie działa to dość mocno, szczególnie w powolnych zakrętach takich np. 90 stopni - zawsze jak spojrze dalej to moto idzie gładko, jak spojrze zbyt blisko, to niepewnie jakoś.. :)

kiedys uczyli tego na kursach, mnie ojciec dawno temu tez przestrzegał : nie patrz pod koła tylko dalej przed siebie i prawie zawsze to działało... ostatnio jednak mialem sytuacje, gdzie jechałem w DG ulicą na której wybitny strateg zaprojektował a inny wykonał kanalizację w środku mojego pasa, studzienki pozapadane po kilka cm, no i jechałem "na horyzont" w efekcie zaliczyłem kilka centralnie przednim kołem

Link to comment
Share on other sites

prawko robiłem kilkadziesiąt lat temu, wtedy nikt nie miał pojęcia o fiksacji, czy przeciwskręcie, (tylny hamulec był podstawowy), więc zapytam czy dzisiaj te zjawiska na kursach teoretycznych są omawiane? Ktos tam tłumaczy i egzekwuje taką wiedzę, czy tylko jak masz szczęście i dobrego instruktora praktyka?

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, bankus napisał:

prawko robiłem kilkadziesiąt lat temu, wtedy nikt nie miał pojęcia o fiksacji, czy przeciwskręcie, (tylny hamulec był podstawowy), więc zapytam czy dzisiaj te zjawiska na kursach teoretycznych są omawiane? Ktos tam tłumaczy i egzekwuje taką wiedzę, czy tylko jak masz szczęście i dobrego instruktora praktyka?

Nie wiem jak w innych szkołach - w mojej i na teorii a później na kursie praktycznym cały czas była mowa i nacisk na fiksację (tu na forum się dowiedziałam że tak to się nazywa) oraz na przeciwskręt. Tłumaczą i wymagają tego i na placu i na mieście. Tylko z tego co wiem (i dlatego też poszłam do tej a nie innej szkoły) z opinii innych - tam uczą jeździć a nie tylko zdawać egzamin. Jak jest w innych szkołach trudno mi powiedzieć ....... w internecie są różne opinie i dobre i złe....

Link to comment
Share on other sites

 

7 godzin temu, bankus napisał:

prawko robiłem kilkadziesiąt lat temu, wtedy nikt nie miał pojęcia o fiksacji, czy przeciwskręcie, (tylny hamulec był podstawowy)

Robiłem prawko aż wstyd się przyznać w 1978 r, na moim kursie tylny hamulec już nie był podstawowym. Ale reszta... szkoda opowiadać.

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, Brojler napisał:

Ba, "instruktorzy" potrafią powiedzieć, że przeciwskręt jest NIEPRZYDATNY.

Patologia w branży wciąż istnieje, jak dwadzieścia lat temu.

Niestety tylko mniejszość z nas stosuje go świadomie i to uważam za duże nieporozumienie.

Link to comment
Share on other sites

Dnia ‎19‎.‎07‎.‎2017 o 08:51, bankus napisał:

prawko robiłem kilkadziesiąt lat temu, wtedy nikt nie miał pojęcia o fiksacji, czy przeciwskręcie, (tylny hamulec był podstawowy), więc zapytam czy dzisiaj te zjawiska na kursach teoretycznych są omawiane? Ktos tam tłumaczy i egzekwuje taką wiedzę, czy tylko jak masz szczęście i dobrego instruktora praktyka?

W OSK Pionier o tym mówili i cały czas mocno było to podkreślane.

Dnia ‎19‎.‎07‎.‎2017 o 23:41, Brojler napisał:

Ba, "instruktorzy" potrafią powiedzieć, że przeciwskręt jest NIEPRZYDATNY.

Patologia w branży wciąż istnieje, jak dwadzieścia lat temu.

Hm... czy myślimy o tej samej osobie? :P

Link to comment
Share on other sites

Na kursie dowiedziałem się co to przeciwskręt i fiksacja wzroku. Co ciekawe dopiero jak zacząłem sam jeździć na motocyklu zauważyłem, że trzeba poświęcić bardzo dużo czasu żeby wyrobić u siebie poprawne odruchy przy wejściu i pokonywaniu zakrętów; jak dobrze hamować, jak zainicjować skręt, gdzie patrzeć. Początkowo popełniałem całą masę błędów, nie wspomnę już o sytuacjach nagłych.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, LynxLynx napisał:

W OSK Pionier o tym mówili i cały czas mocno było to podkreślane.

Hm... czy myślimy o tej samej osobie? :P

Dziękuję za docenienie.

Myślimy o tej samej. :)

Kursant z Pszczyny dokupił sobie godzinę przed egzaminem w swojej miejscowości. Bo miał bliżej, niż się wozić do Żor. 

"Instruktor" mu powiedział,  że -cytuję: ma sobie darować tematy typu: "prowadzenie wzrokiem". Stwierdził, że po tym już wiedział,  że źle wybrał. :)

Link to comment
Share on other sites

racja, nabranie odpowiednich nawyków to wiele km w siodle.

Są nawyki techniczne typu przegazówka, czy szybka zmiana biegów bez sprzęgła (chętnie o tym poklikam), ale moim zdaniem świadomy przeciwskręt to podstawa, bo bez tego nawyku w sytuacji zagrożenia gdy nie ma czasu na myślenie, adrenalina uderza, działasz automatycznie i odruchowo a więc jedziesz w przeciwnym kierunku od zamierzonego.

Dlatego zachęcam do trenowania świadomości przy każdym zakręcie, tym bardziej że przeciwskręt daje dużo radochy, a miejsc do ćwiczenia typu ślimaki czy zjazdy z autostrad jest w naszej okolicy już dużo. :)

Link to comment
Share on other sites

Mam pytanie do bardziej doświadczonych... Jak wypośrodkować w zakręcie fiksację? Mam na myśli perspektywę i patrzenie przed koła. Wiem, że patrząc w dal, można łatwiej i bardziej położyć maszynę lecz co z piachem, kamieniami, olejem, studzienkami itp? Jak Wy jeździcie i jak sobie radzicie z ryzykiem utraty przyczepności na zakręcie? Z góry dziękuję ?

Link to comment
Share on other sites

Dnia 21.07.2017 o 17:59, MarcinMoto napisał:

....Wiem, że patrząc w dal, można łatwiej i bardziej położyć maszynę lecz co z piachem, kamieniami, olejem, studzienkami itp? Jak Wy jeździcie i jak sobie radzicie z ryzykiem utraty przyczepności na zakręcie? Z góry dziękuję ?

haha nie obraź sie, wez mi wytłumacz tylko jak mozna lepiej położyc maszyne patrząc w dal?? robisz to szybciej czy dokładniej? albo jak sie patrzysz w dal to jak widzisz piasek na zakręcie :D ?

wlasnie wyobrazilem sobie awaryjne kładzenie maszyny z tęsknym spojrzeniem w zachodzące na horyzoncie słońce, kuwa stary do byloby piekne zdjęcie :D ...

przede wszystkim praktyka i nieuleganie głupim wpisom... przecież nikt nie każe ci gapić sie w dal zeby wyeliminowac fiksacje jeśli jesteś akurat w zakręcie i zobaczysz tam piach, poza tym "przewalczenie" fiksacji nie uchroni cie od gleby jak w panice np. ściągniesz przedni hebelek w tymze zakręcie...

zawsze się przydaje troche myślenia i praktyki a nie trzymania się kurczowo przeczytanych na forum porad, bo jedna rzecz uchroni cie przed czymś i jednocześnie spowoduje dzwona przy innej sytuacji, do tego dochodzi jeszcze pare rzeczy związanych z samym okiem jak np. szybka akomodacja, są ludzie którzy mają z tym problem i taki ni ch... ci nie zrobi rzeczy o której piszesz, zresztą mysle ze batman tez miałby kłopot zrobic to dokladnie co ty napisales

 

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, becker napisał:

haha nie obraź sie, wez mi wytłumacz tylko jak mozna lepiej położyc maszyne patrząc w dal?? robisz to szybciej czy dokładniej? albo jak sie patrzysz w dal to jak widzisz piasek na zakręcie :D ?

wlasnie wyobrazilem sobie awaryjne kładzenie maszyny z tęsknym spojrzeniem w zachodzące na horyzoncie słońce, kuwa stary do byloby piekne zdjęcie :D ...

przede wszystkim praktyka i nieuleganie głupim wpisom... przecież nikt nie każe ci gapić sie w dal zeby wyeliminowac fiksacje jeśli jesteś akurat w zakręcie i zobaczysz tam piach, poza tym "przewalczenie" fiksacji nie uchroni cie od gleby jak w panice np. ściągniesz przedni hebelek w tymze zakręcie...

zawsze się przydaje troche myślenia i praktyki a nie trzymania się kurczowo przeczytanych na forum porad, bo jedna rzecz uchroni cie przed czymś i jednocześnie spowoduje dzwona przy innej sytuacji, do tego dochodzi jeszcze pare rzeczy związanych z samym okiem jak np. szybka akomodacja, są ludzie którzy mają z tym problem i taki ni ch... ci nie zrobi rzeczy o której piszesz, zresztą mysle ze batman tez miałby kłopot zrobic to dokladnie co ty napisales

 

Trudno mnie obrazić ?? więc nie ma problemu ? Jeżdżę od niecałych 2 miesięcy. Sam,  w sieci, czerpałem wiedzę teoretyczną.  Doskonale pamiętam zakręt na dtś ten przed Auchan Kce, w prawo z wiaduktu nad ul. Bracką. To był mój pierwszy dzień. Przesadziłem z prędkością jak na swoje umiejętności. Zacząłem na lewym pasie. Wynosiło mnie na barierki. Patrzyłem się kilka metrów przed siebie. Czując już ciepło w tylnej części bokserek przypomniałem sobie o części Biblii pokonywania zakrętów mówiącej o patrzeniu z większą perspektywa. Byłem w połowie łuku,  już przy lewej krawędzi asfaltu, wtedy zacząłem patrzeć na początek prostej za zakrętem. Oczywiście cały czas jechałem na przeciwskręcie. Zmiana tej perspektywy wzroku spowodowała, że bardziej pochyliłem swoją Hondę i wyszedłem z opresji. 

Od tamtej pory staram się patrzeć w dal? Masz rację,  myślę, że w tym wszystkim trzeba znaleźć złoty środek bo nie da się sformułować jednej uniwersalnej zasady. 

Dzięki za odpowiedź i pomoc. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, MarcinMoto napisał:

... Zmiana tej perspektywy wzroku spowodowała, że bardziej pochyliłem swoją Hondę i wyszedłem z opresji. 

 

poczytaj książkę - a moze juz ją masz? - "Motocyklista doskonały", wiele ciekawych rzeczy mozna sie dowiedzieć o motocyklu, fizyce i tak dalej, moze tam tez znajdziesz odpowiedz na swoje pytania? fajnie sie to czyta, szczególnie na początku swojej drogi z 2oo, trzeba jednak uważac, bo  czlowiek chce od razu próbowac czy to co tam piszą to faktycznie działa :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dnia 19.07.2017 o 07:59, Małgorzata napisał:

Dalej uczą - przynajmniej tam gdzie ja chodziłam. Ale swoja drogą dla mnie to normalnie magia - ale działa ;-) Patrz tam gdzie chcesz jechać ......

Lata '70, pełen autobus, w przejściu ludzi jak śledzi. Pasażer stojący z przodu koło kierowcy zauważa, że ten co chwilę kieruje wzrok ku górze i dłużej go tam trzyma niż w osi jazdy, więc mówi głośno: "panie! Patrz pan gdzie jedziesz bo pojedziemy gdzie pan patrzysz!"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dnia 18.07.2017 o 14:43, bankus napisał:

wstyd się przyznać, ale hasło "fiksacja wzroku" poznałem dopiero w tym roku (a stary już jestem). Same zjawisko znałem, ale nie wiedziałem ze sie tak nazywa.

Mało na tym forum jakoś o bezpieczeństwie więc dorzuce swoje 5 groszy:

https://www.scigacz.pl/Fiksacja,wzroku,wrog,do,pokonania,20574.html

https://www.scigacz.pl/Do,czego,prowadzi,fiksacja,wzroku,26324.html

U mnie działa to dość mocno, szczególnie w powolnych zakrętach takich np. 90 stopni - zawsze jak spojrze dalej to moto idzie gładko, jak spojrze zbyt blisko, to niepewnie jakoś.. :)

Ale o sssso chozzzzi z tą fiksacją? Jeżdżę już prawie 50 lat i niczego z tych rzeczy nie doświadczyłem...może dlatego, że nie paczam na koło ale przed siebie i dlategom wciąż na Ziemi gdy wielu - już w Niebie? :(:(

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ta fiksacja,to wredna bestia.Jak wracałem z garażu po sześciopaku,to bestia chiała mnie z winkla wynieść,ale podniesłem ślepia i faktycznie wyszedłem z opresji obronnym przeciwzachwianiem ;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

niedawno trafiło mi się, że za zakrętem na jezdni leżała kostka brukowa i choć nie leżała w torze jazdy to ściągało mnie na nią okrutnie, adrenalina podskoczyła, ale dzięki świadomości tego zjawiska przemogłem się, oderwałem od niej wzrok i udało się, choć było blisko. Dlatego warto tu o tym pisać, bo w czasie sekundy czasu na reakcje, może własnie takie zapamiętane posty ratują.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.