Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

zmiana przełożenia


onkel pyjter

Rekomendowane odpowiedzi

Zastanawiam się nad niedużym skróceniem przełożenia (zębatki). Zamiast wysokiej Vmax chcę mieć lepszą dynamikę przede wszystkim na piątce i szóstce. Znalazłem fajną stronkę która przelicza wpływ różnych wielkości zębatek na prędkości ale cyferki to jedno a subiektywne wrażenia z jazdy to drugie. Bawił się ktoś w tym temacie? Czy zębatka większa o 2-3 zęby daje wyraźną poprawę czy raczej "psychologiczną"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro w rowerze działa, to tu też musi:). 

Dziadki/wujowie często bawili się z zębatkami w skuterkach, by sobie V-max zwiększyć miedzy wioskami, kosztem przyspieszenia oczywiście. u Ciebie plany odwrotne. Metody były różne, czasami zmniejszali tylnią, czasami przednią. Czasami przesadzali i z skutera 43km/h robili 80 km/h pod warunkiem ze startujesz z górki i z wiatrem.
Tak wiec wszystko to z umiarem. bo nagle zamiast jechać 10km/h bez gazu będziesz jechał 20km/h a obrotów nie da rady poddusić bardziej by jednocześnie silnik nie gasł/szarpał -> płynność.

Nie wiem czy są jakieś inne efekty uboczne. Np przekłamania licznika? Spalanie (np. wcześniej miałeś 50km/h przy jakiś tam obrotach, a teraz musisz mieć wyższe, albo za niskie na wyższym biegu?)

Ps. Podesłałbyś stronkę? , z chęcią zobaczę. Jeżeli zmiana o 2 zęby, skutkuje np redukcją z 200km/h na 180, to powinno to być "odczuwalne" a jednocześnie nie ekstremalne.  A jak z 200 na 196 to raczej placebo powstałe w wyniku, ze przy przelotowej 120, akurat silnik jest na innych może bardziej "elastycznych" obrotach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosuje się to np. przy doczepieniu wózka bocznego. Wtedy potrzebna jest większa moc na kole napędowym kosztem Vmax.

Skuterki Jawka 20 i Jawki 50 Mustang kiedyś tuningowali w PL (odblokowywali i zmieniali przełożenie - osiągały 80 kmh) z 40 ccm.  W CS były bez blokady - króciec dolotowy miał pełnowymiarowy otwór i inne przełożenie. Oczywiście należy się liczyć z przekłamaniem licznika i innym zużyciem śr l/100km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

edit2: znalazłem, to chyba ta stronka "gearingcommander.com", pytanie czy zmiana zębatki nie ma jakiegoś "wzoru" standard to chyba 1 do 3. np SV ma 15\45.

Tak wiec, biorąc pod uwagę żywotność łańcucha, czy zmiany nie powinny być wprowadzane, np  "o trzy zęby", a nie o dwa.   Czyli dla powyższego przykładu dać 15/48.
Czy taki pomysł to czyste "Voodoo".
Ponadto po wykresie widać, ze dopiero od 3 zębatek "coś się dzieje"
 

zmianarpm.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Liczba zębów powinna być nieparzysta, żeby była możliwość współpracy wszystkich zębów ze wszystkimi. Przy parzystej ilości może nastąpić nierównomierne zużycie prowadzące do niepożądanych drgań.

2. Nie wiem, jak w moto, bo nie zmieniałem. Natomiast w rowerze, w składaku, zmieniłem z tyłu na większą ilość zębów i miał nieziemskie przyspieszenie. Kolega zmieniał w Komarze automatic (tak, było coś takiego). Z tyłu miał dwie zębatki równolegle i poza miastem przekładał łańcuch na tę mniejszą. Miał wypinaną część łańcucha. Wtedy jak się już rozpędził to ... klękajcie narody :). Niestety, w moto trzeba popróbować z wieloma zębatkami, co przyniesie lepszy efekt.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Onkel nikt ci chyba na to pytanie nie odpowie wprost! ja dawno, dawno temu w jawie TS350 zmienilem zebatke przednia z zalecanej 13-14 na 16 ze starej jawy 250 i pamietam, ze roznica byla naprawde duza!

nie wiem ile kosztuje przednia zebatka do twojego bajka, ale nie jest to pewnie jakis extremalny wydatek wiec poprostu wez kup, załóż i potestuj :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden zab mniej na przod.Ja tak bede u siebie zmienial.Tylko musze sprawdzic jaki mam lancuch.Jest dol mocniejszy a spada v max.Kolega z forum tak jezdzil na takim samym jsk moje moto i zdaje to egzamin.Nie wiem co bedzie sie dzialo ze spalaniem ale jestem zdecydowany na taka zmiane.Ponoc moto leci jsk glupie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w Hondzie jest przełożenie 43/17 czyli daje to ok. 2,53. Jak zmieniam ilość zębów w zębatce odbiorczej to mam ok. 2,33%/ząb. Przy zmianie zębów w zębatce zdawczej o jeden ząb mam ok. 6%/ząb (dokładnie -6,25% i 5,56%). A więc widać, że 1 ząb w zębatce odbiorczej daje ok. 2,5% zmian, czyli rzeczywiście niewyczuwalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dalej nikt nie odpowiedział wprost. 

Tak, zmiana zębatki o więcej niż 2-3 zęby daje różnice. 

Jednak z większości info wynika że lepiej zmienić zębatka zbiorcza niż zdawcza (czemu, to już musisz sam poszukać bo nie pamiętam i nie będę wprowadzał w błąd).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zmieniałem przednią zębatkę o 1 ząb więcej, ale w DT125X i Vmax wzrósł o 15 km/h. Odbiło się to na mniejszym spalaniu na dojazdy do roboty. Moc czy zmalała nie wiem pewnie tak, ale nie odczuwalnie.

Wiadomo możesz zmienić na jaką chcesz byle by pasowała pod łańcuch. 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.