Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

Dlaczego nie hamujemy w złożeniu?


Taz

Rekomendowane odpowiedzi

Odnośnie tego filmiku to ta pomarańczowa kawa to już niestety legenda.

Jeżeli chcecie wiedzieć dlaczego to wpiszcie sobie na YT - Tomasz Sieczka i przekonacie się sami.

Z mojej strony [*].

I sry za Ot...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Prostuje się jak hamujemy przodem, jak odpuszczamy gaz lub dohamowujemy tyłem to zacieśniamy zakręt. Warto spróbować w bezpiecznym miejscu.

Oczywiście wszystko z wyczuciem :)

Tu się nie zgodze:

Przede wszystkim to będą w zakręcie i odpuszczając gaz - motocykl automatycznie unoszony jest do góry a co za tym idzie motocykl jedzie bardziej ku zewnętrznej części zakrętu a nie zacieśniamy zakręt. Nie polecam również hamowania tyłem, aby zacieśnić zakręt (to może prowadzić do uślizgu tylnego koła) - w tym wypadku dobre operowanie gazem i ewentualne jego dodawanie spowoduje zmniejszenie promienia skrętu. Prawda jest taka, że jak źle (czytaj. zbyt mała/duża prędkość, lub obranie złego punktu wejścia w zakręt) skutkuje koniecznością korygowania linii jazdy co niestety nie jest wskazane.

Nie zalecam też hamowania przodem bo przenosisz sporą część masy na przednie koło co również może prowadzić do uślizgu i tzw. "highside-u".

Podsumowując - dobre operowanie gazem rozwiązuje większość problemów w "ujeżdżaniu" moto ;).

P.S. W tym filmiku to stawiał bym na to że koleś wychodząc z zakrętu(być może ze zbyt dużą prędkością, jak na swoje możliwości) w panice zamknął manetkę gazu co skutkowało szybkim wyprostowaniem moto, potem po hamulcach - skupił się na przeszkodzie (auto) i bum. No niestety jedziemy tam gdzie patrzymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to i ja wtrącę swoje 3 groszę, i chętnie zweryfikuje swoją wiedzę teoretyczną.

Do korekcji prędkości w niewielkim stopniu w zakręcie można użyć tylnego hamulca jak najbardziej, ale w zakręcie pod żadnym pozorem nie należy zamykać manetki gazu, co do tego czy moto się wyprostuje czy nie nie mam pewności (przy małych prędkościach w warunkach na placu manewrowego, motocykl po porstu się wywróci), ale mam do jednego, że stracimy spory zapas przyczepności oraz, nastąpi szarpnięcie i ogólnie utracimy w dużym stopniu kontrolę nad motocyklem, więc nie należy pod żadnym pozorem zamykać manetki gazu.

Najbezpiesznej wyprostować moto dochamować i złożyć się mocniej, ale nie zawsze jest na to miejsce.

Ostatecznie można hamować przednim hamulcem w złożeniu, ale to wymaga sporej praktyki ja jeszcze tego nie próbowałem, ale z moich informacji które posiadam tę technikę stosuje się na torze, oczywiście nie napisałem ważnej rzeczy, przy hamowaniu przodem moto się wyprostuje, należy przeciwdziałać tej sile przeciwskrętem, dlatego jak wcześniej pisałem wymaga to dużo umiejętności.

Tyle z mojej wiedzy :) czekam na dalszą dyskusję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszej fazie po odjęciu gazu motocykl zacznie prostować, gdyż obniża się skok zawieszenia powodując lekki przeciwskręt, następnie na skutek zmniejszenia siły napędowej grawitacja ściąga motocykl w stronę wewnętrzną zakrętu i następuje "walenie się" w zakręt. Fazy te oczywiście zależą od prędkości, stopnia odkręcenia manetki itp. Tak jak pisał goldi87 na placu motocykl od razu leci na bok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu się nie zgodze:

Przede wszystkim to będą w zakręcie i odpuszczając gaz - motocykl automatycznie unoszony jest do góry a co za tym idzie motocykl jedzie bardziej ku zewnętrznej części zakrętu a nie zacieśniamy zakręt. Nie polecam również hamowania tyłem, aby zacieśnić zakręt (to może prowadzić do uślizgu tylnego koła) - w tym wypadku dobre operowanie gazem i ewentualne jego dodawanie spowoduje zmniejszenie promienia skrętu. Prawda jest taka, że jak źle (czytaj. zbyt mała/duża prędkość, lub obranie złego punktu wejścia w zakręt) skutkuje koniecznością korygowania linii jazdy co niestety nie jest wskazane.

Nie zalecam też hamowania przodem bo przenosisz sporą część masy na przednie koło co również może prowadzić do uślizgu i tzw. "highside-u".

Podsumowując - dobre operowanie gazem rozwiązuje większość problemów w "ujeżdżaniu" moto ;).

P.S. W tym filmiku to stawiał bym na to że koleś wychodząc z zakrętu(być może ze zbyt dużą prędkością, jak na swoje możliwości) w panice zamknął manetkę gazu co skutkowało szybkim wyprostowaniem moto, potem po hamulcach - skupił się na przeszkodzie (auto) i bum. No niestety jedziemy tam gdzie patrzymy.

Trochę niedokładnie to opisałem. Odpuszczanie gazu nie znaczy całkowite jego zamknięcie, tak jak hamowanie tyłem nie znaczy blokowanie koła, oczywiste jest że zbyt gwałtowne działania w mocnym złożeniu nie są wskazane. Wszystko należy robić z odpowiednim wyczuciem. Nawet jadąc na wprost, zablokowanie koła spowoduje wywrotkę. Na pewno jednak dodanie gazu nie spowoduje zmniejszenia promienia skrętu. Proponuje popróbować w bezpiecznym miejscu, najlepiej wybrać się na jakiś tor i zweryfikować swoje teorie. Ja swoje biorę z własnego doświadczenia, nie jest to teoretyzowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważcie swe słowa pisane, bo bierzecie za nie odpowiedzialność. Jakiś małolat poczyta, pójdzie w zakręt próbując tych waszych mądrych rad i będzie nieszczęście.

Nie macie uprawnień instruktorskich to nie mędrkujcie na forum.

Unfamiliar forum jest po to, aby wyrażać swoje opinie i dzielić się doświadczeniami - nie róbmy z młodych motocyklistów idiotów, którzy po przeczytaniu jednego posta pójdą to weryfikować na drodze. Druga sprawa to nie są to porady a raczej dzielenie się doświadczeniami z jazdy i komentarz do filmu z posta.

Dla tzw. "małolata" to proponuje dwie dobre książki "Motocyklista doskonały" i przede wszystkim "Twist of the Wirst ||" a dodatkowo można pójść na kursy doszkalające. Faktycznie trzeba pamiętać, że teoria nie czyni z Ciebie dobrego motocyklistę ale mając w głowie podstawy i zasadę działania motocykla można to dobrze wykorzystać w praktyce.

()...Na pewno jednak dodanie gazu nie spowoduje zmniejszenia promienia skrętu. Proponuje popróbować w bezpiecznym miejscu, najlepiej wybrać się na jakiś tor i zweryfikować swoje teorie. Ja swoje biorę z własnego doświadczenia, nie jest to teoretyzowanie.

Również opieram swoją wiedzę na praktyce, natomiast teoria też jest ważna. Z tym dodawaniem gazu chodziło mi raczej o jego stopniowe dodawanie (lub stały gaz) tak, aby nie zmieniać linii jazdy w stronę zewnętrznej części zakrętu. Szerokości :)

LwG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważcie swe słowa pisane, bo bierzecie za nie odpowiedzialność. Jakiś małolat poczyta, pójdzie w zakręt próbując tych waszych mądrych rad i będzie nieszczęście.

Nie macie uprawnień instruktorskich to nie mędrkujcie na forum.

To może kolega się podzieli swoim doświadczeniem w tej kwestii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.