Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

Sprawdzanie Motocykla


MadJack

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szukalem w necie informacji na temat tego na co zwracac uwage kupujac moto. Robilem notatki. Powstalo cos takiego 1. Wygląd zewnętrzny:-symetrycznosc czachy wzgledem pojazdu- - '' - zadupka wzgledem pojazdu-stan tlumikow-stopki, ich mocowania, slady po spawaniu, etc.-siedzenie i manetki (potwierdzenie przebiegu)-wyglad plastykow od srodka2. Podwozie-stan ramy-stan opon (rok produkcji i glebokosc bierznika)-stan felg (przejechac palcem po rancie, wyczucie nierownosci to inf o prostowaniu)-stan lag (musza byc rowne bez zadziorow)-stan rur widelca-hamulce (klamki nie moga plywac, przewody nie moga byc spuchniete)-stan tarcz (grubosc ok. 4-4,5 mm)-lozysko glowki ramy (przechylic moto na stopce i powoli krecic kiera miedzy ogranicznikami, nie moze byc oporow)-lozyska kol (szarpac za kola, nie moze byc luzu ani stukow)-stan zawieszenia(zawieszenie musi plynnie odbijac po ucisku)3. Naped:-poziom oleju-jak sie uruchamia silnik na cieplo i zimno-jak pracuje na wolnych obrotach rozgrzany-czy silnik sie nie dlawi przy wkrecaniu na obroty (tylko CIEPLY)-dymienie (dopuszczalny ciemny dym przy wkrecaniu na obroty i ssaniu, bialy dym to kapa silnika)-wycieki (przed odpaleniem i po odpaleniu)-stan lancucha (naciagnac przy tylnej zebatce, jesli odchodzi na wiecej niz 2-3 mm to do wymiany)-dzwignie (powinny chodzic lekko)4. Ogólne:-swiatla-kontrolki-elektryka(przetarcia przewodow, nie dzialajace swiatla, etc.)-plyn chlodniczy-dzialanie zamkow (stacyjka, bak i zadupek)-mocowania -liczba kluczykow!5. Dokumenty:-umowa k/s-karta pojazdu-dowod rejestracyjny-tabliceNie jestem znawcą ale wydaje mi się, że może się komuś przydać. Jesli czegos waznego nie uwzglednilem to prosze o modernizacje (>kopiuj wklej dopisz<). Temat walkowany milion razy. Ale chyba jedna kompletna wersja sie przyda. Pozdrawiam,MadJackP.S. jesli nie ten dzial to przepraszam i prosze przeniesc ale tu chyba najlepiej pasuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fajnie to opisales MadJack. byc moze miales ponizsze rzeczy na mysli w ktoryms z wczesniejszych punktow, ale dla osob mniej zorientowanych dodalbym jeszcze:- sprawdzic stan antydustow (czy nie popekane albo sparciale) i uszczelniaczy w przednim zawieszeniu (pouciskac troche i zobaczyc czy olej nie wycieka z lag)- czy nr ramy na plakietce / naklejce zgadza sie z numerem wybitym na glowce ramy i w dowodzie rejestracyjnym- przed zakupieniem uzywanego sprzeta, zwlaszcza jesli mamy podejrzenia co do pochodzenia danego sprzeta, przetransportowac (laweta, bus, przyczepka) moto do najblizszej jednostki policji celem weryfikacji, czy upatrzony pojazd nie figuruje w rejestrze pojazdow skradzionych (moze to troche paranoidalne, ale lepiej upewnic sie o tym wczesniej, niz pozniej, juz po zakupie, w razie jakiejs tfu-tfu nie daj Boze kontroli...w takim przypadku sprzet bezpowrotnie przepada, a w najgorszym przypadku taka osoba moze zostac oskarzona o paserstwo!)- jesli kupujemy natomiast moto z importu od handlarza, a motocykl nie ma tablicy rejestracyjnej, powinien handlarz wystawic stosowne pisemne oswiadczenie, opatrzone pieczatka firmy i podpisem (oswiadczenie mowiace ze faktycznie motocykl zostal sprowadzony do kraju bez tablicy)- i dodatkowo, handlarz powinien wystawic fakture vat-marze, jak rowniez odpis poswiadczajacy jego dzialanosc gospodarcza w zakresie importu pojazdow do kraju (te 2 ostatnie informacje uzyskalem w wydz. komunikacji, jak pytalem o wymagane dokumenty dot. rejestracji sprowadzonego moto od importerow)wiecej grzechow nie pamietam, za wszystkie zaluje......ale jak mi sie cos przypomni, to dopisze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poproś jescze właściciela o zdjęcia i na pewno na forum znajdzie się kilka osób, które zrobią Ci pomiar lag w paincie.. albo zhamują sprzęta po dzwięku wydechów...a na poważnie to przydatne informacje i tez kilka zapodam:Oględziny na postoju:Wygląd ogólny:Zadbany ogólny stan? Uszkodzenia lakieru? Uszkodzenia wskazujące na wypadek? Ślady zużycia, które nie odpowiadają przebiegowi kilometrów?Silnik(najlepiej po jeździe próbnej)Czy pokrywa rozrządu, miska olejowa, głowica cylindrów i stopa cylindrów oraz pokrywy boczne silnika są szczelne?Wycieki z systemu chłodzenia wodą lub olejem? Sparciałe węże?Sparciałe przewody gumowe w układzie zasilania?Kawałki rdzy w filtrze paliwa? Zbiornik jest zardzewiały.TłumikUderzyć pięścią w tłumik: jeżeli dzwoni, to blachy wewnętrzne są luźne.Czy jest zardzewiały?Czy są na nim ślady wypadku?PrzyrządyCzy można licznik dziennego przebiegu wyzerować?Czy funkcjonują wszystkie światła zewnętrzne i sygnał dźwiękowy?Ślady wypadku w okolicy kierownicy?KluczeCzy są wszystkie?Działa blokada kierownicy?Czy wszystkie klucze pasują?Przewody hydrauliczneStare (ponad 4 lata)? Popękane? Miękkie?CięgnaChodzą luźno? Czy regulacja już jest do końca?ObudowaPęknięcia? Ślady wywrócenia (ewentualnie zakryte naklejką)?Czy to jest oryginalna obudowa (także zwrócić uwagę na szybę)?Zbiornik paliwaPoświecić latarka. Czy są ślady rdzy?Ograniczniki skrętuNieuszkodzone? W przeciwnym razie istnieje poważne podejrzenie wypadku.Łożyskowanie widelca przedniegoMotocykl postawić na podstawce centralnej i odciążyć przednie koło, kierownicę obracać od ogranicznika do ogranicznika: musi chodzić lekko i bez zacięć.Oprzeć przednie koło motocykla o ścianę i kilkakrotnie silnie naciskać kierownicą w kierunku ściany: Nie powinno nic klikać?.Widelec, amortyzatoryPrzetrzeć amortyzatory palcem: suche? W przeciwnym wypadku uszczelniacze amortyzatorów są uszkodzone! Ślady rdzy na amortyzatorach (wycierają uszczelnienia)? Czy widelec płynnie się wsuwa i cofa się z powrotem z tłumieniem?Przednie kołoCzy łożysko ma luz? Koło szarpać obiema rękami prostopadle do kierunku ruchu; powinno być bez luzu! Czy koło toczy się prosto, czy ma bicie?Koło szprychowe; czy szprychy są naciągnięte prawidłowo? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu? Rdza?Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.Opona przedniaGłębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu?Hamulce przednieTarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką).Grubość okładzin klocków hamulcowych poniżej znaku zużycia (lub poniżej 4 mm)?Płyn hamulcowyStary? (brązowe zabarwienie)Podstawka centralnaPrzy postawionym motocyklu koło musi być w powietrzu, inaczej to skrzywiona podstawka albo ogranicznikPodstawka bocznaMusi się sama zamykać albo wyłącznik wyklucza możliwość ruszenia z rozłożoną. Musi być podwójna sprężyna.Łańcuch, koła zębateŁańcuch daje się wyraźnie do tyłu od koła zębatego naciągnąć? Jeżeli tak: zużyty! Czy łańcuch już jest do końca naciągnięty?Sprawdzić jak przewija się przy różnych położeniach tylnego koła. Jeżeli różnie: łańcuch zużyty. Niebezpieczeństwo dla łożyskowania wałka zębatki zdawczej skrzynki biegów.Czy zębatka tylna ma „zęby rekina”? Jeżeli tak, to prawdopodobnie nie tylko ta zębatka, ale i zębatka zdawcza i łańcuch są zużyte.Wał kardanaNieszczelności w przeniesieniu napędu? Czy tylne koło obraca się bez hałasu i bez zacięć?WahaczPrzy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać prostopadle do kierunku ruchu. Nie wolno wyczuć żadnego luzu.AmortyzatoryNieszczelny? Funkcjonuje (przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać)? Rdza na tłoczysku?Centralny amortyzatorPrzy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać wahacz w górę i w dół. Jeżeli jest wyczuwalny luz to łożyskowania dźwigni są zużyte. Na kołach, przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać!Jeżeli dźwignie centralnego amortyzatora są z zewnątrz zardzewiałe i suche, to ich łożyskowania są prawdopodobnie także suche.Nieszczelności? (użyć latarki)Tylne kołoluz? Kołem szarpać prostopadle do kierunku jazdy; nie powinno być luzu!Jeżeli koło szprychowe: czy szprychy są prawidłowo naciągnięte? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu?Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.Hamulce tyłTarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką). Okładziny zużyte?Hamulce bębnowe: wskaźnik zużycia przy końcu? Jeżeli tak: okładziny zużyte.Opona tylnaGłębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu?Właściwa opona do danego modelu?Ustawienie kółMotocykl postawić na podstawce centralnej, kierownicę ustawić do jazdy na wprost. Z odległości paru metrów głęboko się schylić z przodu patrzeć: Czy koła się pokrywają? Jeżeli nie, to tylne koło jest krzywo przykręcone lub ewentualnie jest skrzywiona rama.Pod siedzeniemStan akumulatora (zaciski, poziom elektrolitu, obudowa)? Przewód odpowietrzający założony? Dookoła uszkodzenia elektrolitem?W jakim stanie są połączenia kabli?Jazda próbnaStart Sprawdzić zapalanie przy zimnym silnikuPraca silnika, mocCzy silnik czysto wchodzi na obroty i pracuje bez szarpnięć oraz „dziur”? Czy moc jest prawidłowa? Czy została osiągnięta prędkość maksymalna (tylko sprawdzać w odpowiednich warunkach drogowych)SprzęgłoŚlizga się podczas przyspieszania na najwyższym biegu? Jeżeli tak, to musi zostać wyregulowane lub okładziny i/albo sprężyny są zużyte.Motocykl pełza na pierwszym biegu pomimo całkowicie wciśniętego sprzęgła? Jeżeli tak: sklejone tarcze lub źle wyregulowane sprzęgło albo metalowe tarcze zwichrowane.Zmiana obciążeniaPomocnik jedzie za nami. Jeżeli pod obciążeniem, a więc przy dodaniu gazu, z tłumików wydobywa się niebieski dym to pierścienie tłokowe są zużyte. Odwrotnie, jeżeli przy zmianie obciążenia i podczas hamowania silnikiem (ujęcie gazu) pojawia się niebieski dym to uszczelniacze trzonków zaworów są zużyte (do dupy – przyp. tłum.). Jeżeli przy ujęciu gazu strzela, to może być nieszczelny tłumik (lub cały układ wydechowy)HamowanieWielokrotnie hamować raz za razem. Położenie dźwigni w czasie tego cyklu nie powinno się zmieniać/przesuwać.PodwozieMotocykl Ściąga w jedną stronę (ewentualnie ostrożnie puścić kierownicę przy szybkości 60 km/h)?Wężykuje przy wysokich prędkościach (zużyte łożyska widelca, wahacza, zużyte opony, ewentualnie także skrzywiona rama)?LicznikiCzy prędkościomierz i obrotomierz wskazują realistyczne wartości? Drgania wskazówek wskazują na defekty.OdgłosyMiele się łańcuch? Jeżeli tak: nierównomierna praca (nierównomiernie naciągnięty )Przy napędzie wałem kardana: po twardych mechanicznych odgłosach przy zmianie obciążenia można się spodziewać drogiej naprawy.Skrzynka biegów śpiewa na ostatnim biegu? Często występuje w silnikach jednocylindrowych. Jeżeli tak, para kół zębatych zużyta.Silnik brzęczy przy niskich prędkościach obrotowych? Może jest zużyty łańcuch rozrządu lub napinacz łańcucha. Klekocze kosz sprzęgła (hałas znika po wciśnięciu sprzęgła)? Inne dźwięki, które wskazują na inne uszkodzenia (ewentualnie drogie naprawy)?Czy tłumik jest za głośny? (nigdy)DokumentyDowód rejestracyjny Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?Kiedy jest następny przegląd rejestracyjny?Książka pojazdu Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?Ile właścicieli miał wcześniej motocykl? (czy to jest pierwsza książka pojazdu?)Książka serwisowaCzy są wszystkie przeglądy w niej umieszczone?Naprawy Jeżeli sprzedawca podaje poważne naprawy: czy są one udokumentowane rachunkami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka moja mała podpowiedź Jeżeli te rady mają się komuś na prawdę przydać to warto byłoby te wszystkie czynności w porządku chronologicznym ułożyć i wrzucić w jednego posta. Wiadomo, że pewnych rzeczy nie da się sprawdzić kiedy moto jest rozgrzane i vice versa, no i wtedy też nie byłoby problemu z przebijaniem się przez kilkadziesiąt stron rosnącego tematu. Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dymienie silnika:-Niebieski dym ( w silniku wystepuje nadmierne spalanie oleju. Zuzyte pierscienie, wytarte prowadnice lub uszczelniacze zaworowe, uszkodzona uszczelka pod głowicą w obrebie kanału olejowego itd.) Silnik do remontu -Intensywny biały dym ( nawet po rozgrzaniu silnika do wysokiej temp) uszkodzona uszczelka pod głowicą, pęknięta głowica lub cylinder. - biały dym przy duzej wilgotnosci powietrza. Rzecz normalna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka moja mała podpowiedź Jeżeli te rady mają się komuś na prawdę przydać to warto byłoby te wszystkie czynności w porządku chronologicznym ułożyć i wrzucić w jednego posta. Wiadomo, że pewnych rzeczy nie da się sprawdzić kiedy moto jest rozgrzane i vice versa, no i wtedy też nie byłoby problemu z przebijaniem się przez kilkadziesiąt stron rosnącego tematu. Pzdr.
popieram...Faktycznie przydałoby się jakieś usystematyzowanie powyższych informacji, żeby "kompendium" spełniło swoją rolę...Tylko niech się za to zabierze ktoś bardzo dobrze znający się na rzeczy i do tego z zapałem, coby mu się chciało to zrobić dokładnie Jest tu kto taki?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.