Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

kierunki ledowe + kierunki standardowe


darek_z

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

zamierzam w swoim motorku zmienić mocowanie tablicy rejestracyjnej z oryginalnego stelaża na akcesoryjny z puig, no i co za tym idzie trzeba dokupić kierunki na tył nowe.

moje pytanie brzmi - czy na standardowej instalacji mogą równolegle pracować tylne kierunki LED + przednie na żarówki standardowe ? czy trzeba coś zmieniać ? niestety nie da się zmienić kierunków przednich, no chyba że żarówki ledowe tam wsadzić ? - choć nie chce mi się tego rozbierać ?

 

problem dotyczy kawa z1000sx '12

 

z góry dziękuję za info i poradę :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, jak na moje kiedy wsadzisz ledowe kierunki na tył mogą po prostu wszystkie trochę szybciej migać ze względu na mniejszą oporność LED, wszystko zależy od tego jaki masz przerywacz, możliwe iż w nowym moto będzie cyfrowy, wtedy będzie wszystko dobrze po wymianie tyłu, gdyby tak nie było wystarczy wymienić na taki. Koszt ok. 80zł. Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak będziesz miał problem z kierunkami to wstawisz równolegle do LEDów rezystor i problem z głowy. Nie jest to może idealne rozwiązanie (bo niewykorzystany prąd przez LEDy musi zostać zużyty na ogrzewanie powietrza) - ale za to najtańsze, bo nie wymieniasz przerywacza (lecz rezystory zapewne będą się grzać i może to być znaczne grzanie).

policz tylko wartość rezystora aby zbytnio nie przesadzić

zasada wyliczenia (oczywiście w zaokrągleniu) bo to nie apteka

1. ilość prądu pobieranego przez jeden kierunek:
P (moc żarówki) = U (napięcie) * I (prąd)
zakładam że żarówka jest 21W (jaka jest u ciebie to sobie sam sprawdzisz), napięcie nominalne żarówki 12V
21W = 12V * 1,75 A

2. prąd zużywany przez LEDy (masz miernik to możesz sprawdzić, nie masz - to może masz podane w parametrach LED) - inaczej trudno ustalić - bo są takie lapki kyóre mają LEDy 0,02A i takie które mają 0,7 A (za to jest ich mniej)
możesz założyć że prąd z LEDów to będzie 0,75A

3. wniosek około 1A trzeba gdzieś stracić

4. rezystor U (napięcie) = I (prąd) * R (rezystacja)
12V = 1A * 12 Ohm
potrzebujesz 12 Ohm'owy rezystor

5. obliczasz moc rezystora I (prąd) kwadrat  * R = 12 Wat

6. jak weźmiesz większy opór to może być 10 Watowy

7. Idziesz do elektronika i kupujesz np. coś takiego
http://nowyelektronik.pl/searchsklep.php?mode=opis&nr=21513

8. montujesz równolegle do każdego kierunku i powinno hulać
UWAGA - wszystko wyliczane przy założeniu że żarówka w kierunku jest 21-Watowa

Możesz wstawić większą rezystancję (będzie się mniej grzało) - ale tu dobór musi być robiony metodą prób i błędów (bo nie wiadomo przy jakiej wartości prądu przerywacz będzie chodził normalnie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuje bardzo Panowie !!!

myślałem, ze będzie z tym trudniej :)

kierunki LEDowe już zamówione tylko czekać aż przyjdą i montować

 

SYKU jakby miał jakiś problemy to pozwolę sobie uderzyć do Ciebie bo coś tam na elektronice się znam ale.... :unsure:

OK - jeżeli wpadniesz na pomysł aby zrobić rundkę do mnie - to może uda się zrobić jakieś lepsze rozwiązanie (trzeba po prostu sprawdzić przy jakim obciążeniu już zachowuje się normalnie) - może się wszak okazać że para ledów i para żarówek jest wystarczająca do prawidłowego działania przerywacza.

Choć zastanawiam się czy w końcu nie należałoby zastanowić się nad układem elektronicznego przerywacza w przypadku gdy chce się zamienić żarówki na ledy

Koszt takiego na necie jest dla mnie niezrozumiały (przynajmniej filozoficznie) bo przerywacz na NE555 + wysterowanie każdej żarówki oddzielnie to rząd kosztowy około 10 zł.

 

Chyba że to cudo (przerywacz) robi jeszcze coś innego - wiąże krawaty, drapie po miejscach drętwiejących podczas jazdy itp itd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK - jeżeli wpadniesz na pomysł aby zrobić rundkę do mnie - to może uda się zrobić jakieś lepsze rozwiązanie (trzeba po prostu sprawdzić przy jakim obciążeniu już zachowuje się normalnie) - może się wszak okazać że para ledów i para żarówek jest wystarczająca do prawidłowego działania przerywacza.

Choć zastanawiam się czy w końcu nie należałoby zastanowić się nad układem elektronicznego przerywacza w przypadku gdy chce się zamienić żarówki na ledy

Koszt takiego na necie jest dla mnie niezrozumiały (przynajmniej filozoficznie) bo przerywacz na NE555 + wysterowanie każdej żarówki oddzielnie to rząd kosztowy około 10 zł.

 

Chyba że to cudo (przerywacz) robi jeszcze coś innego - wiąże krawaty, drapie po miejscach drętwiejących podczas jazdy itp itd

do Gliwic nie jest daleko :) i teraz autostradą można śmiało zapier...

ale stelaż i kierunki najwcześniej po 10 maja....takie info na stronie PUIG... :(

 

jak się doczekam, to zamontuję i dam znać co i jak miga :)

flaszkę wiszę za pomoc :excl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

SYKU

 

części w końcu dotarły i zamontowałem kierunki ledowe....no i migają szybciej

jakbyś był uprzejmy i podał mi jaki opornik mam kupić żeby było "wolniej" :)

przednie żarówki to 21 watt i one zostały, wyrzuciłem tylnie kierunki i tam były żarówki 10 watt

:)

niestety nie wiem jakiej mocy są kierunki ledowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kup 4 rezystory 47 ohmów pięcio-watowe np takie:

 

http://nowyelektronik.pl/searchsklep.php?mode=opis&nr=15335&AX5W%2047R%20Rezystor%20poziomy%205W&nadkat=&kat=REZYSTORY&nazwa=Ceramiczne%205W

 

do dostania w każdym elektroniku

 

montujesz najpierw po jednym równolegle do każdego z ledów (będzie się trochę grzał więc patrz gdzie montujesz)

jak wystarczy to zostaw, jak będzie mało dorzuć jeszcze po jednym też równolegle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie nie kupujcie oporników które i tak będą się grzać i niepotrzebnie zwiększać pobór z aku tylko na allegro uniwersalny przerywacz za 18 zł z trzema pinami

Dwa podpinacie tak jak macie w moto a trzeci do minusa z aku, miernik do łapki i zmierzyć najbliższy kabelek z minusem przy przerywaczu. (na diode przejście między klemą minusa a kabelkami)

Ktoś ma problem jak to zrobić to zapraszam do Świra z browarem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie nie kupujcie oporników które i tak będą się grzać i niepotrzebnie zwiększać pobór z aku tylko na allegro uniwersalny przerywacz za 18 zł z trzema pinami

Dwa podpinacie tak jak macie w moto a trzeci do minusa z aku, miernik do łapki i zmierzyć najbliższy kabelek z minusem przy przerywaczu. (na diode przejście między klemą minusa a kabelkami)

Ktoś ma problem jak to zrobić to zapraszam do Świra z browarem ;)

 

z tym grzaniem masz trochę racji - ale ile działają kierunki (chodzi mi o procentowy udział świecenia podczas całego okresu włączonego silnika). Co do poboru z aku - to przecież alternator miał zasilić dotychczasowe lampy. Nikt nie wsadza ledów po to aby zwiększyć wydajność innych odbiorników - to nie motorower z magnetem. Mamy do wyboru - prostotę lub efektywność.

Ja oczywiście zaraz włączyłbym komplikator bo wymyślanie to podstawa. Układ "mrygający" to podstawa w elektronice, a zamiast przekaźników tranzystory na wyjście - cena nieporównywalna nawet z tym przerywaczem za 18 zł, tylko że robota dla pasjonaty - bo się pobawić przy tym trzeba. Rezystor jest najtańszym rozwiązaniem, łatwym w dostaniu. Moc tracona na jednym to max 2,5 W (uwzględniając wypełnienie 50%).

 

Z jednym się zgodzę: brać piwo i do Świra, bo lepiej pić razem niż oddzielnie :) (ja też przyjadę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to takie kierunki: http://www.puig.pl/kierunkowskazy_i_swiatla/kierunkowskazy_led/kierunkowskazy_puig_hi-tech_led_czarne-p2504.html

 

 

SYKU - czyli mam podłączyć to coś - "plus do plusa, minus do minusa" ? :)

 

SWIREKK - nawet nie wiem gdzie jest ten przerywacz, jakby cykał to bym go znalazł ale cisza :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw piszesz ze podłączyłeś i migają za szybko. A później się pytasz jak je podłączyć. W sumie kierunki plus do plusa i minus do minusa. A rezystory jeden koniec do plusa drugi do minusa. Chyba ze chodź o coś innego. Musisz dłuższe opisy wstawiac :-)

rezystory nie mają polaryzacji obojętnie jak podepniesz. Każdy z rezystorow ma być podpiety jedną nogą do jednego kabla kierunkowskazu a drugą nogą do drugiego kabla kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o te rezystory mi chodzilo jak je podlaczyc :)

teraz już wiem, wlutowuje tak jak kierunki sa polaczone z instalacja i już :)

jedynie to będzie problem to jakos ukryc, nie wiem jakie te rezystory sa duże

do wnętrza "ogonu" motocykla nie wejda wiec trzeba będzie na zewnątrz na kablu to jakos owinąć tasemka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak jeszcze odnosnie tych oporników to w sumie czego na led-ach by sie nie kupiło od  ledowej żarówki na 230v po takie kierunki na 12v to w każdym  i tak już siedzi fabrycznie opornik z reguły jakiś mały który zabezpiecza diody przed skokami napięcia i ich szybkim spaleniem...wiec w zasadzie jak nie masz zadnej plomby na tych kierunkach to moze by sie dostać do srodka i wlutować większy opornik zamiast starego miejsca w obudowie powinno wystarczyc ;). jak bede miał chwilę to cyknę fotki mojego przerywacza home made działa z ledami jak i ze zwykłymi na 6 lub 12v

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie masz rację, w praktyce nie.

Ledy sterowane są prądem nie napięciem. W żarówkach led stosuje się stabilizatory prądu. Jeżeli napięcie jest stałe i dokładnie znane to na upartego ograniczenie rezystorem zadziała na ledach. Ale w motocyklu napięcie się waha (11V przy słabym aqu po okolice 14V przy odpalonym sprzęcie). Rozwiązanie rezystorem wcześniej czy później doprowadzi do uwalenia ledów.

Poza tym ten rezystor dodatkowy nie ma wpływać na ledy a na ogólny pobór prądu w układzie - on się trochę grzeje i jest w miarę duży.

 

Z jednym się zgadzam - aby było dobrze należy iść w kierunku wymiany przerywacza na taki który sobie da radę. a jedynym problemem może być brak masy w kostce z przerywaczem. Bo sam układ jest "elektronicznie banalny".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Syku oczywiscie masz rację :)  ale dla przykladu takie diody led w oprawce np ba9s czy ba15s czy p21w  ( takie np co mają po 12 czy 24 led ) sprzedawanych np na alledrogo nie uświadczy się żadnego stabilizatora jedynie diody połączone w różnych kombinacjach ;) i do tego mały opornik.. tak jak piszesz prędzej czy później i tak polecą ale jak się kupuje dobre jakościowo diody to wytrzymują troche dłużej ;)..koniec OT:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.