Jump to content
Forum Śląskich Motocyklistów

Opona - wyszły "flaki" ?


MikiZ75
 Share

Recommended Posts

Nie wiem czy się pochwalę czy też pożalę ale ostatnio wracając z "orbitki" czułem jakieś drgania na kierownicy ale pomyślałem, że może jakieś nierówności chociaż intuicja podpowiadała mi coś innego. W trakcie tygodnia zapomniałem o tym, jednak na kolejny weekend wyjechałem jedynie z garażu i już wiedziałem, że coś jest nie tak. Wróciłem więc do garażu i stwierdziłem, że chyba straciłem obciążnik więc zostawiłem moto i wybraliśmy się na spacer. Dzisiaj zacząłem demontaż koła aby zabrać je do wyważenia i mieć weekend w siodle, i... czegoś takiego jeszcze nie widziałem.

Co o tym sądzicie ? To nie jest wytarcie, to jakby druty od spodu chciały wyjść. Opona jest stara bo z 2012 ale już z nią kupiłem GL-a a że bieżnik był dobry to nawet nie sprawdzałem rocznika. Oczywiście idzie do wymiany ale zastanawiam się czy to tylko ze starości?

Link to comment
Share on other sites

Nie calkiem na temat.

Nie w motorku tylko w rowerku mialem podobnie.Opona zeskoczyla z felgi dzieki Bogu na postoju.W trakcie autopsji okazalo sie ze drut puscil na zgzaniu.Ta opona miala tez okolo 12tu lat.
Ps.Tak to juz jest Starosc nie Radosc :D

Link to comment
Share on other sites

Faktycznie, zdjęcia widoczne tylko dla mnie; już się poprawiam. Byłem w wulkanizacji i facet stwierdził, że "coś musiało puścić" - tyle to widzę. Mimo iż radial to wygląda jakby dwa kordy poszły. Chyba faktycznie starość więc jak widać w zbyt stare nie ma co iść. Niestety na tą chwilę dostępne jedynie 2021 rok a co za tym idzie cena w górę :(

Poniżej fotki już powinno być widać:

 

Opona1.jpg

Opona2.jpg

Opona3.jpg

Opona4.jpg

opona5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wygląd jakby "obcy" chciał wyjść z opony. Co prawda ta ostatnia "orbitka" to trochę kręto, górsko i z marsjańskim asfaltem więc zapewne w jednym z kraterów coś pękło ale dziwne, że chcę się wydostać na zewnątrz; chyba, że to ciśnienie wypycha a kord już nie trzyma ?! Jakby nie patrzeć 1/2 T na dwóch kołach - fizyki nie oszuka. Ale takiego czegoś nie doświadczyłem - tzn. właśnie teraz ;)

Tanio sprzedam ;) - żart.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, MikiZ75 napisał:

Ale takiego czegoś nie doświadczyłem - tzn. właśnie teraz ;)

Zawsze jest kiedys pierwszy raz ;)

 

2 godziny temu, MikiZ75 napisał:

Tanio sprzedam ;) - żart.

A co.Kazdy orze jak moze ;):D

Link to comment
Share on other sites

U mnie "kanciato" właśnie było na prostej a w łuku płynnie ale nie wiedziałem co się dzieje więc zmniejszyłem znacznie prędkość również na łukach.

A co do zakupu nowej to chyba na jakiś czas pożegnam się Metzeler-em, którego zawsze zachwalałem. Na tył co prawda mam jeszcze jedną w zapasie ale na przód pora sprawdzić opony, które już dawno za mną chodzą: AVON 130/70 R18 (63H) COBRA CHROME AV91 - właśnie kupiłem ale dostanę "do 2 tygodni".

Jak ktoś będzie zainteresowany to podzielę się opinią; chyba, że ktoś już na tym latał / lata ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Na przedzie "funkiel, nówka, nie śmigana" AVEON COBRA a tu dalej "kanciato". W sobotę mała orbitka ale w niedziele chciałem dalej. Doszedłem do wniosku, że jednak niebezpiecznie. Dzisiaj odkryłem to czego nie zauważyłem wcześniej.

44500038_opona2.thumb.jpg.384840993dd83cab5b894aea6e5f9218.jpgopona.thumb.jpg.ec28250f2299fdc30ff362ba2b06fff1.jpg

No i to mój ulubiony Metzeler zawiódł mnie ponownie. Mam jeszcze jedną na wymianę (5-latkę) ale chyba jednak GL musi mieć świeżutkie kapcie. Ewidentnie musiałem zaliczyć jakąś jedną dziurę w tym księżycowym krajobrazie sprzed kilku tygodni.

Link to comment
Share on other sites

Pytanie zasadnicze(ale nie najistotniejsze w tym akurat przypadku) jest takie, czy ta opona to wersja wzmacniana, czy nie, oraz co się z nią działo przez 12 lat? Chyba nie była przez tyle lat na tym motocyklu? 12 lat, to ile robił w sezonie, 2 tys. jak miał dobry sezon, czy 1 tys.jak się obijał?

Ta opona zepsuła się z lenistwa, a jak ruszyła kordy z czeluści garażu, to ślag ją trafił😆 i jeszcze podejrzewam, że za niskie ciśnienie ją wykończyło, czyli to fabryczne, albo i mynij😉

Oprócz tego moje skromne doświadczenie mówi mi, że w tym motocyklu trzeba popracować nad zawieszeniem, czuję to przez ekran. Duży, ciężki motocykl zapewne z wyhuśtanym przez lata zawieszeniem, do którego pewnie było zaglądane, jak miał gwarancję serwisową. Wtedy łatwo zrzucić winę na oponę, kiedy zawias niedomaga i cała jego praca spoczywa na oponie.....bo zawias nie robi mówiąc krótko. 

Nie mam nic do opon 10-cio letnich(nowych/leżakowanych), bo to pełnowartościowa guma w/g producentów, ale staram się operować kapciami 3 w skrajnej biedzie 5-cio letnimi, state kondomy zostawmy arabom.... 

Do najnowszych dotów mam mieszane odczucia, bo w moim odczuciu schodzą chyba szybciej(nie są wyleżakowane). 

Zacząłbym od zakupu stosunkowo świeżych opon, najlepiej wzmocnionych.....

Wpakował tam ciśnienie 0,3 do 0,5 bara więcej od wartości fabrycznych i jak jest taka możliwość, to podkręcił napięcie wstępne sprężyn zawieszenia(z przodu jak nabliżej wartości maksymalnej) , jak jest kompensacja dobicia lub odbicia to jeszcze lepiej...... 

I obserwować co się dzieje.... Jak dalej lipa, to weryfikacja stanu zawieszenia, ewentualna naprawa, zmiana na sprężyny progresywne lub o charakterystyce liniowej, dobrane pod sprzęt i obciążenie, ale wątpię że ktoś w Polsce to ogarnia....

Wtedy jest dalszy sens drążenia tej dyskusji😛 

 

Link to comment
Share on other sites

Kurka...właśnie rozpisałem się na A4 i przy wrzuceniu zdjęć wcieło mi cały tekst 😞 Ale prawie wszystko było na NIE więc to pewnie dlatego ;)

Mam intensywny tydzień i przyszły nie zapowiada się lepiej. Może odpowiem na to w weekend bo padam na twarz.

Link to comment
Share on other sites

Przednia opona z 2012 więc 9-latka, tylna 7-latka więc obie jeszcze "w kwiecie wieku".

Nie wiem co działo się z przednią bo już z nią motorek kupiłem ale raczej rok stała bo facet nie jeździł ze względu na chorobę. Po zakupie musiałem dmuchnąć w oponki bo stała na flakach ale GL jest na centralnej na tyle centralnie, że opiera się na przedniej ale dasz radę obrócić ją jedną ręką. Ja na przedniej przejechałem około 10k, na tylnej nie wiele mniej, bo stara dostała rozstępów.

Co do przodu historia nie znana ale tył był zakładany przeze mnie i rzekomo była to opona dobrze składowana, bo odkupiłem ją od gościa, który wykupuje upadłe sklepy i składy magazynowe. Przyszła to do mnie z oryginalnymi naklejkami więc tylko mogła być źle składowana. Wiadomo, że leżąc starzeje się szybciej w myśl zasady organ nieużywany zanika.

Co do wzmacnianych opon to nie wiem gdzie takie cudo można znaleźć, bo ja opieram się na nośności określonej przez producenta. Poguglałem i wyczytałem, że wzmacnia się w takich oponach jedynie krawędzie więc i tak puściło w innym miejscu.

opony2.thumb.jpg.d9c3e54b9ae9e43f9934d63972519827.jpg

Co do zawieszenia też nie tędy droga bo wszystko pracuje jak należy. Tył jest pneumatyk ze sprężarką i ustawiłem najwyższą wartość ale i tak nie jest to sztywność ścigacza. Przód co prawda zaczął mi się pocić ale będę go robić po sezonie, bo musiałem najpierw zrobić remont i przebudowę mojego garażu wg. własnych zamysłów i wizji abym na spokojnie mógł się bawić w rozkładanie i składanie moto - kilka wypróbowanych przez mnie garażowych pomysłów można znaleć na Pinterest ( mzalewskifmax ).

Co do ciśnienia to jest prawidłowe i monitorowane na bieżąco bo mam zainstalowane takie chińskie "cuś" z czujnikami na wentylach, które tu spotkało się z krytyką a ja sobie chwalę i polecam. Wiadomo, że na ciepłej wzrasta więc nie pompuję ponad 2,5 i 2,8 no a jedyny mankament, że ten mój "cuś" wskazuje mi na upartego jedynie psi, chociaż w ustawieniach widzę, że jest Pa ale tylko podczas zapisywania min. i max. do alarmu. Może kiedyś do tego dojdę jak to ustawić ;)

opony1.thumb.jpg.5eb4041d15529bca071e7311a3726591.jpg

Obecnie przód to nówka AVON z tego roku, która zawsze za mną chodziła a tył na razie 5-latka z Metzelera (taka sama jak poprzedniczka 74H) ale już obserwuję AVON 80H ale cena boli więc odkładam kieszonkowe :(

Liczę na to, że to jednak tylko wiek i niewłaściwe przechowywanie a nic innego ale 400 kg czy też 550 kg w podwójnej obsadzie to już zdecydowanie inne obciążenia.

Tej zimy GL będzie rozbierany na czynniki pierwsze więc w końcu będę wiedział na czym jeżdżę; może do wiosny będzie części na dwa ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.