Jump to content
Forum Śląskich Motocyklistów

kawasaki zx6r kierunkowskazy


Recommended Posts

Witam.

Mam problem z kierunkowskazami w kawasaki zx6r 2008r. a mianowicie wymieniłem sobie tylne kierunki na ledowe (dynamiczne) z ledowych zwykłych, z przodu natomiast są zwykłe żarówki PY21W, po tej wymianie dzieją się takie rzeczy:

-na odpalonym silniku tylne dynamiczne ledy nie dochodzą do końca tyko gasną w połowie, oraz nie są zsynchronizowane z przednimi

-na zgaszonym siniku ledy tylne świecą w całości lecz dalej nie są zsynchronizowane z przednimi

-przy włączeniu kierunkowskazu słychać w przekaźniku przez chwile jak by robiło się jakieś zwarcie

 

dodam że przekaźnik jest na 21W +ledy.

 

Ma ktoś może jakąś rade jak to zrobić żeby to działało tak jak powinno. zastanawiałem się czy wymiana żarówek na ledowe z przodu by mogła pomóc.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Układ będzie ta działał, ponieważ zmieniły się warunki pracy dla przerywacza. Kierunkowskaz dynamiczny, aby cały zaświecił potrzebuje dłuższej obecności  '' + 12 V '' na wejściu. W przypadku, kiedy miałeś z tyłu zwykły LED, zapalał się tak jak żarówka w przednim i było ok. Pozostaje ci wymienić te z przodu na takie same jak tył i założyć przerywacz elektroniczny, którego praca nie zależy od wahań napięcia w instalacji ani od obciążenia w tym obwodzie.

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, ste-fan napisał:

Pozostaje ci wymienić te z przodu na takie same jak tył i założyć przerywacz elektroniczny, którego praca nie zależy od wahań napięcia w instalacji ani od obciążenia w tym obwodzie

niestety nie mam za bardzo jak wymienić u mnie w moto kierunkowskazów przednich na takie same, ponieważ mam lampy w owiewce, jedynie co to mógł bym wymienić żarówki na ledowe i ewentualnie ten przekaźnik elektroniczny  tylko czy takie coś zadziała prawidłowo ?

Link to post
Share on other sites

Na razie spróbuj ( zamiast żarówki ) podstawić  ten zdemontowany kierunek LED i zobacz jak się zachowują. Być może będzie poprawnie, ponieważ zmieni się obciążenie dla przerywacza a tym samym wydłuży się czas jego działania.

Link to post
Share on other sites

Trochę się to pokomplikowało ale zarazem wyjaśniło. Skoro jest jak piszesz tzn. że dynamiczny tył może działać zarówno od impulsu '' + '' z przerywacza jak i od podanego na stałe napięcia 12V ( tak jest w tej chwili skoro przód świeci, możesz to sprawdzić ). Widocznie ma zabudowany własny układ taktujący i stąd brał się brak opisywanej przez ciebie synchronizacji przód - tył. W tej sytuacji, aby to chodziło poprawnie na tym przerywaczu powinieneś dociążyć ( wpiąć równolegle ) kierunkowskaz przedni oporem zastępującym opór żarówki ( około 8 do 10 Ohm dużej mocy ok.20 i więcej Wat ) Są dostępne. Tymczasem dla próby możesz włączyć w to miejsce  żarówkę którą wyjąłeś. Przerywacz powinien zacząć pracować a LED z wpiętą żarówką powinny mrugać. Synchronizacji jednak nie będzie, ale i nie musi. Pozostanie zdaje się nadal problem niecałkowitego zapalenia się tyłu ale zależy to już tylko i wyłącznie od czasu trwania impulsu napięcia z przerywacza.

Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, ste-fan napisał:

W tej sytuacji, aby to chodziło poprawnie na tym przerywaczu powinieneś dociążyć ( wpiąć równolegle ) kierunkowskaz przedni oporem zastępującym opór żarówki ( około 8 do 10 Ohm dużej mocy ok.20 i więcej Wat ) Są dostępne. Tymczasem dla próby możesz włączyć w to miejsce  żarówkę którą wyjąłeś. Przerywacz powinien zacząć pracować a LED z wpiętą żarówką powinny mrugać.

A więc tak po wpięciu tej żarówki jako obciążenia na zgaszonym motocyklu wszystko działa jak należy nawet jest synchronizacja, natomiast po odpaleniu motocykla led dynamiczny mruga do połowy, i zastanawiam sie czy wymiana przekaznika na regulowany coś da. 

Mój przekaźnik ma oznaczenia 21w+10+ledy

A myślałem o regulowanym

21Wx2+3.4W

Lub

21Wx2+1.7W

Tylko nie wiem czy to coś może polepszyć czy wręcz przeciwnie i pogorszy, bo na moim przekaźniku jest 21W plus.... A na tamtych 21W razy... 

Link to post
Share on other sites

Jedyne co mogę ci doradzić, to pójść dalej tą samą drogą i zamiast żarówki 21W podstawić inną o mniejszej lub o większej mocy i zaobserwować jak będzie się zachowywał tył. Nowych przerywaczy nie kupuj, bo to niczego nie zmieni. Te o których wspomniałeś są na dwie żarówki 21W (przód i tył ) plus kontrolka 3,4W lub 1,7W

Napisz jak wyszło.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
W dniu 31.01.2020 o 16:03, ste-fan napisał:

Jedyne co mogę ci doradzić, to pójść dalej tą samą drogą i zamiast żarówki 21W podstawić inną o mniejszej lub o większej mocy i zaobserwować jak będzie się zachowywał tył. Nowych przerywaczy nie kupuj, bo to niczego nie zmieni. Te o których wspomniałeś są na dwie żarówki 21W (przód i tył ) plus kontrolka 3,4W lub 1,7W

Napisz jak wyszło.

A więc tak po dłuższej przewie zabrałem się dalej za te kierunkowskazy, sytuacja wygląda następująco.

Znajomy znajomego założył mi na te tylne kierunki oporniki(próbował większe i mniejsze) niestety nie wiem dokładnie jakie, i sytuacja wygląda podobnie jak poprzednio czyli, na zgaszonym motocyklu wszystko działa jak należy, a po odpaleniu led dynamiczny mruga do połowy, z tego co mi powiedział to że trzeba by było wydłużyć pracę przedniego kierunkowskazu tak żeby tylny miał możliwość dojść do końca, tylko nie za bardzo wiem jak i czy tak się da.

Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, grzesiek_73 napisał:

Są dostępne przerywacze elektroniczne z możliwością regulacji częstotliwości, może rozwiązałby problem.

Kupiłem taki ale niestety ta regulacja działa w drugą stronę tzn. Migają jeszcze szybciej. 

 

13 godzin temu, Metall napisał:

Jakie masz żarówki w przednich kierunkowskazach ? Ilu watowe ?

Żarówki zwykłe pomarańczowe 21W 

Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Metall napisał:

Spróbuj w takim razie na przerywaczu takim do ledów ,tylko z przodu na próbę wyciągnij w ogóle żarówki lub wsadź żarówki ledowe.

Po wyciągnięciu całkowicie żarówki tylny kierunowskaz działa poprawnie, a po podłożeniu ledowej żarówki z przodu świeci cały czas

Link to post
Share on other sites

A nie jest tak, że mają swój wew. przerywacz ? Musiał byś podłączyć zwykłe kierunki z dodatkowym opornikiem aby pulsowały z "normalną" częstotliwością a te dynamiczne podłączyć pomijając przerywacz czyli pod przewód zasilający obwód przerywacza albo...

Albo jeśli wymagany jest przerywacz to zastosować dwa; oryginalny do zwykłych żarówek a elektroniczny do ledów.

Link to post
Share on other sites

Znalazłem właśnie w jednym z opisów:

"Kierunkowskazy posiadają wbudowany przerywacz, mogą działać bez wbudowanego przerywacza.
Aby płynący kierunkowskaz przeszedł całą długość, oryginalnie zamontowany przerywacz musi dać impuls napięcia o czasie, który na to pozwoli.
Niektóre zainstalowane przerywacze, dają krótsze impulsy napięcia, gdyż diody LED pobierają mniej prądu, trzeba wtedy zastosować rezystor 6 OM 25/50 Wat lub przerywacz elektroniczny. Można zamontować bez zewnętrznego przerywacza."

Czyli może być tak i w twoim przypadku.

Link to post
Share on other sites

Aaaa w takim razie @MikiZ75 dobrze godo. To jest chyba w takiej sytuacji jedyne rozwiązanie.

Zastanawia mnie tylko @Arczi1777 czy nie będzie to komicznie wyglądać jak przednie będą migać a tylne pływać ? Tak mi tylko przeszło przez myśl B)

Link to post
Share on other sites

Spróbuj z tym opornikiem wg. tego co znalazłem ale moim zdaniem przerywacz ma zbyt krótki cykl aby w pełni zapalił się dynamiczny kierunek albo spowoduje to, że przy dobrej pracy dynamicznych zwykłe będzie mocno "zamulać". Ten opis dototyczący opornika, raczej będzie działać na zasadzie; dynamiczne przód i tył czyli 4 szt. a nie kombinacja alpejska ;) Stąd raczej powinno być tak jak pisałem powyżej czyli dwa równoległe obwody.

Musisz podłączyć zwykłe kierunki z dodatkowym opornikiem aby pulsowały z "normalną" częstotliwością a te dynamiczne podłączyć pomijając przerywacz czyli pod przewód zasilający obwód przerywacza. Pod ten przewód, na którym pojawia się napięcie po włączeniu kierunku (przed przerywaczem).

Zresztą sprawdź jak działają dynamiczne kierunki podłączone bezpośrednio do aku. Jeśli jest ok to będziesz widział, że nie musisz bawić się w dodatkowe oporniki i przerywacze. Skup się wówczas jedynie na tych oryginalnych aby wyregulować ich częstotliwość.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

A więc tak z braku czasu nie odwiedzałem forum, a sprawa wygląda tak że za długo się z tym bawiłem i mimo waszych rad oraz chęci i mojej słabej znajomości w temacie nie dawało to rezultatu, tak więc zdecydowałem się więcej z tym nie bawić i zrezygnowałem z tych kierunków dynamicznych i zostawiłem zwykłe ledy które działają normalnie, być może że po sezonie wrócę do całej sprawy no ale to czas pokaże. Także dzięki wszystkim za chęć pomocy.?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.