Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

Renowacja Hercules MF 2 / MOF 100 1938 z silnikiem SACHS 98


twister

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Kupiłem jakiś czas temu Herculesa  MF 2 z 1938 roku do renowacji.
Motocykl prezentuje się tak:
motocyklowa-nauka-jazdy-tarnowskie-gory.
prawo-jazdy-na-motocyk-hercules-mf-2.jpg
szkola-jazdy-tarnowskie-gory-hercules-1.
motocyklowa-nauka-jazdy-bytom.jpg
prawko-na-motor-bytom.jpg
prawko-na-motor-tarnowskie-gory.jpg
kursy-na-motor-tarnowskie-gory-bytom.jpg
szkolenia-motocyklowe-tarnowskie-gory-by

Po długich poszukiwaniach informacji w necie, znalazłem parę zdjęć jak ten motocykl powinien w oryginale wyglądać, wkleję fotki dla potomnych i do dokumentacji zdjęciowej:
Ten motocykl prawdopodobnie jest najbliższy oryginału z fabryki, ale na pewno sygnał dźwiękowy jest nieoryginalny. Względem mojego, ma logo na baku i na tylnych skrzynkach narzędziowych, oraz ładnie widać jak powinna wyglądać tylna lampa oraz przednia:
nauka-jazdy-radzionkow.jpg
bytom-szkola-jazdy.jpg
tarnowskie-gory-prawo-jazdy.jpg
bytom-nauka-jazdy.jpg
tarnowskie-gory-nauka-jazdy.jpg
nauka-jazdy-na-motocykl.jpg
szkola-jazdy-bytom-hercules.jpg
Ten motocykl ma przednią lampę chyba taką jak ma mój:
nauka-jazdy-na-motocykl-tarnowskie-gory.

nauka-jazdy-bytom.jpg
Zdjęcie tego motocykla znalazłem pod tym adresem:
https://www.classic-trader.com/de/motorrad/inserat/hercules/mf-100/1940/67049

Z tego co widać względem mojego ma oryginalny lakier, szparunki, ale przednia lampa jest inna.
Zdjęcia innych zachowanych egzemplarzy jakie znalazłem w internecie:
szkola-jazdy-na-motocykl-bytom.jpg
szkola-jazdy-bytom.jpg
szkola-jazdy-tarnowskie-gory.jpg
prawo-jazdy-radzionkow.jpg
prawo-jazdy-piekary-slaskie.jpg
prawo-jazdy-bytom.jpg
Efekt jaki chciałbym osiągnąć to stan jak motocykla stojącego w niemieckim muzeum ale nie jestem przekonany czy przewód paliwowy jest oryginalny:
prawo-jazdy-tarnowskie-gory.jpg
prawo-jazdy-na-motocykl-bytom.jpg

Jutro wkleję fotki tego co już zrobiłem, jak byście gdzieś widzieli jakieś fotki lub mieli dostęp do części do takiego motocykla to piszcie śmiało:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O wielkie dzięki za fotki :) SUPER :)

Te motocykl na zdjęciach to chyba Viktoria 99, przed wojną było dużo takich motorowerów z silnikiem SACHSA 98. Między innymi Durkopp, Wanderer, Miele, NSU Quick, Adler itp. itd. :)

Kupiłem nowe opony, z dętkami i ochraniaczami dętek. Koła zdemontowałem z bakiem i zawiozłem do tej firmy na renowację:
https://www.facebook.com/kanuj.motocykle/
Koła mają zostać doprowadzone do stanu jak w oryginalne, czyli przednia piasta i obręcze kolor zielony, tylne torpedo chrom, szprychy oryginalne też mają iść w chrom. Bak zostanie oczyszczony i wylany specjalną chemią.
nauka-jazdy-zabrze.jpg
szkola-nauki-jazdy-zabrze.jpg
prawo-jazdy-zabrze.jpg
Zamówiłem nowy tłumik, kolanko, oraz śruba z podkładką mocującą i korby które niestety teoretycznie powinny pasować praktycznie nie pasują. Tłumik z kolankiem jest dokładną kopią oryginału, świetne wykonanie, a powłoka chromowa robi wielkie wrażenie  
szkola-jazdy-zabrze.jpg
Rozebrałem układ zapłonowy, i widać po nim że ma 80 lat. W poniedziałek go wyślę do regeneracji  
kursy-na-prawo-jazdy-zabrze.jpg
szkolenia-motocyklowe-zabrze.jpg
Chwilowo to nie ciekawie wygląda, ale w poniedziałek przychodzi wielka paczka z nowymi tajlami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę się starał jak mogę żeby ten motorower wyszedł ładnie :)
Kolejna porcja fotek:
Udało mi się w Niemczech kupić drugi silnik, który równolegle będę naprawiał:)
Sachs 98 M32:
prawo-jazdy-kat.-AM-A1-A2-A-oraz-B-tarno

Części do gaźnika przyszły:
-dysze
-uszczelki
-pływak
-przepustnica
-blaszka mocującą dekielek z komory pływakowej
tarnowskie-gory-prawo-jazdy-2.jpg
zabrze-1.jpg
zabrze-prawo-jazdy.jpg
radzionkow-prawo-jazdy.jpg
radzionkow.jpg
zabrze.jpg
A tu mam już trochę części do układu zapłonowego:
-kabel BOSCH wysokiego napięcia z końcówka nakładaną na świecę
-nowa świeca BOCH
-śruba oraz klin mocujący magneto
-końcówka kabla wysokiego napięcia która nie jest uszkodzona, wkręca się ją w blok tak aby stykała się z cewką zapłonową
piekary-slaskie.jpg

Za niedługo będę miał kolejne elementy do tej układanki, to się pochwalę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.4.2018 o 15:02, twister napisał:

Udało mi się w Niemczech kupić drugi silnik, który równolegle będę naprawiał:)
Sachs 98 M32:

Jak bedziesz w DE. zachecam do odwiedzenia Muzeum Niemieckich  pojazdow  samochodowych PS-Speicher w Einbeck.Ponad 2500 samochodow i motocykli  wszelkiej masci.

Krótki filmik na zachętę

 

Edytowane przez Taurus
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak poskładam mojego sprzęta to na pewno wybiorę się na taką wycieczkę :)

Cała przygoda z Herculesem zaczęła się z motocyklem który stoi u mnie w domu na strychu, i jest to pamiątka po dziadku od mojej żony. Na niego też już są plany renowacji.

zabrze-motocykl-prawo-jazdy.jpg
hercules-motocykl-piekary-slaskie-jazdy.
hercules-motocykl-bytom-jazdy.jpg
hercules-zabrze-motocykl-jazdy.jpg
hercules-tarnowskie-gory-motocykl-jazdy.

W oby dwóch Herculesach są takie same klamki sprzęgła oraz dekompresatora oraz hamulca przedniego. W moim brakuje całego mocowania oraz klamki hamulca, i zleciłem skopiowanie tego elementu na obrabiarce numerycznej CNC. Jest to niestety droga zabawa, ale mi zależy na zachowaniu oryginalności. No i odebrałem kolejny element układu zapłonowego, czyli świecę, oczywiście BOSCHA taka jak była w oryginale.
piekary-slaskie-kurs-prawa-jazdy.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapraszam :)

Wydłubałem układy zapłonowe i wysłałem do specjalistycznej firmy która je odnowi. Jak będzie iskra, paliwo i kompresja to ten motorek musi chodzić, bak za jakiś czas będzie bez rdzy, do gaźnika mam już prawie wszystkie części, przejrzeć silnik czy wszystko tam gra i powinno być dobrze.
prawo-jazdy-piekary-slaskie-1.jpg
nauka-jazdy-piekary-slaskie.jpg
szkola-jazdy-tarnowskie-gory-i-zabrze.jp
prawo-jazdy-tarnowskie-gory-i-zabrze.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następna porcja fotek:
Udało się dorwać korpus gaźnika z oryginalną blaszką zamykającą komorę pływakową, oraz z niewyrwanym gwintem na miedziany wężyk paliwowy, no i jeszcze oryginalny przewód paliwowy którego mi brakowało. O tyle mocno zależało mi na tych częściach bo jest tam jeszcze cały filtr powietrza który dosyć ciężko zdobyć. W moim pierwszym gaźniku w obudowie filtra powietrza ta blaszka do regulowania przepływu jest urwana, a tutaj mam ją całą :D
Teraz powoli mogę zabierać się za składanie gaźnika.
vergaser-sachs-98-tarnowskie-gory-prawo.
gaźnik-sachs-98-tarnowskie-gory-nauka.jp
fichtel-sachs-tarnowskie-gory-szkola.jpg
hercules-sachs-98-tarnowskie-gory-prawo.
hercules-tarnowskie-gory-nauka.jpg
W przyszłym tygodniu może będę miał gotowe układy zapłonowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Fotki z prac nad układami zapłonowymi.
nauka-jazdy-sachs98.jpg
szkola-jazdy-sach98.jpg
warsztaty-dla-instruktorow.jpg
szkola-jazdy-sachs98.jpg
szkola-nauki-jazdy-sachs98.jpg
prawo-jazdy-sachs-98.jpg
nauka-jazdy-cewka-sachs98.jpg
prawo-jazdy-zaplon-sachs98.jpg

Tak to wygląda na gotowo, z czego jestem bardzo zadowolony, bo wreszcie jakieś części wyglądają tak jak mają wyglądać.
warsztaty-dla-wykladowcow.jpg

Za około dwa tygodnie będę miał kolejne części zrobione, to wrzucę fotki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
  • 3 miesiące temu...

Witam.

Mój numer telefonu jak by co to: 513 944 007. Jak tylko coś macie to podzielcie się. 

Temat trochę umarł ponieważ miałem trochę poważnych problemów z podwykonawcami. Teraz się z nimi uporałem i mam sam trochę więcej czasu i mam nadzieję że za niedługo motocykl będzie gotowy. 

Tak na szybko napiszę co mam już zrobione:

  • koła na gotowo
  • kartery wyszkiełkowałem ale efekt nie był zadowalający, więc wypolerowałem je na lustro
  • wały korbowe (bo równolegle składam dwa silniki do tego motocykla - jeden na zapas) - zostały kompletnie naprawione, tzn. przy uszczelniaczach napawane i przetoczone, nowe łożyska mosiężne koszyczkowe udało mi się zdobyć, nowa tulejka w korbowodzie, do tego sworzeń pod korbę i tłok, pierścienie i gładź cylindra. 
  • w korby zostały wpasowane tulejki, potem obspawane i całość w chrom poszła.

Na dniach jak będzie czas wrzucę zdjęcia tego co zostało zrobione.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.