Jump to content
twister

Renowacja Hercules MF 2 / MOF 100 1938 z silnikiem SACHS 98

Recommended Posts

Witam.
Kupiłem jakiś czas temu Herculesa  MF 2 z 1938 roku do renowacji.
Motocykl prezentuje się tak:
motocyklowa-nauka-jazdy-tarnowskie-gory.
prawo-jazdy-na-motocyk-hercules-mf-2.jpg
szkola-jazdy-tarnowskie-gory-hercules-1.
motocyklowa-nauka-jazdy-bytom.jpg
prawko-na-motor-bytom.jpg
prawko-na-motor-tarnowskie-gory.jpg
kursy-na-motor-tarnowskie-gory-bytom.jpg
szkolenia-motocyklowe-tarnowskie-gory-by

Po długich poszukiwaniach informacji w necie, znalazłem parę zdjęć jak ten motocykl powinien w oryginale wyglądać, wkleję fotki dla potomnych i do dokumentacji zdjęciowej:
Ten motocykl prawdopodobnie jest najbliższy oryginału z fabryki, ale na pewno sygnał dźwiękowy jest nieoryginalny. Względem mojego, ma logo na baku i na tylnych skrzynkach narzędziowych, oraz ładnie widać jak powinna wyglądać tylna lampa oraz przednia:
nauka-jazdy-radzionkow.jpg
bytom-szkola-jazdy.jpg
tarnowskie-gory-prawo-jazdy.jpg
bytom-nauka-jazdy.jpg
tarnowskie-gory-nauka-jazdy.jpg
nauka-jazdy-na-motocykl.jpg
szkola-jazdy-bytom-hercules.jpg
Ten motocykl ma przednią lampę chyba taką jak ma mój:
nauka-jazdy-na-motocykl-tarnowskie-gory.

nauka-jazdy-bytom.jpg
Zdjęcie tego motocykla znalazłem pod tym adresem:
https://www.classic-trader.com/de/motorrad/inserat/hercules/mf-100/1940/67049

Z tego co widać względem mojego ma oryginalny lakier, szparunki, ale przednia lampa jest inna.
Zdjęcia innych zachowanych egzemplarzy jakie znalazłem w internecie:
szkola-jazdy-na-motocykl-bytom.jpg
szkola-jazdy-bytom.jpg
szkola-jazdy-tarnowskie-gory.jpg
prawo-jazdy-radzionkow.jpg
prawo-jazdy-piekary-slaskie.jpg
prawo-jazdy-bytom.jpg
Efekt jaki chciałbym osiągnąć to stan jak motocykla stojącego w niemieckim muzeum ale nie jestem przekonany czy przewód paliwowy jest oryginalny:
prawo-jazdy-tarnowskie-gory.jpg
prawo-jazdy-na-motocykl-bytom.jpg

Jutro wkleję fotki tego co już zrobiłem, jak byście gdzieś widzieli jakieś fotki lub mieli dostęp do części do takiego motocykla to piszcie śmiało:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pare lat temu na jednym ze zlotow diesla trzaslem pare fotek Goscia wlasnie na czyms takim.Niestety za wiele tego nie ma ?

  

 

DSC_2757.JPG

 

 

DSC_2782.JPG

 

 

DSC_2784.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

O wielkie dzięki za fotki :) SUPER :)

Te motocykl na zdjęciach to chyba Viktoria 99, przed wojną było dużo takich motorowerów z silnikiem SACHSA 98. Między innymi Durkopp, Wanderer, Miele, NSU Quick, Adler itp. itd. :)

Kupiłem nowe opony, z dętkami i ochraniaczami dętek. Koła zdemontowałem z bakiem i zawiozłem do tej firmy na renowację:
https://www.facebook.com/kanuj.motocykle/
Koła mają zostać doprowadzone do stanu jak w oryginalne, czyli przednia piasta i obręcze kolor zielony, tylne torpedo chrom, szprychy oryginalne też mają iść w chrom. Bak zostanie oczyszczony i wylany specjalną chemią.
nauka-jazdy-zabrze.jpg
szkola-nauki-jazdy-zabrze.jpg
prawo-jazdy-zabrze.jpg
Zamówiłem nowy tłumik, kolanko, oraz śruba z podkładką mocującą i korby które niestety teoretycznie powinny pasować praktycznie nie pasują. Tłumik z kolankiem jest dokładną kopią oryginału, świetne wykonanie, a powłoka chromowa robi wielkie wrażenie  
szkola-jazdy-zabrze.jpg
Rozebrałem układ zapłonowy, i widać po nim że ma 80 lat. W poniedziałek go wyślę do regeneracji  
kursy-na-prawo-jazdy-zabrze.jpg
szkolenia-motocyklowe-zabrze.jpg
Chwilowo to nie ciekawie wygląda, ale w poniedziałek przychodzi wielka paczka z nowymi tajlami :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będę się starał jak mogę żeby ten motorower wyszedł ładnie :)
Kolejna porcja fotek:
Udało mi się w Niemczech kupić drugi silnik, który równolegle będę naprawiał:)
Sachs 98 M32:
prawo-jazdy-kat.-AM-A1-A2-A-oraz-B-tarno

Części do gaźnika przyszły:
-dysze
-uszczelki
-pływak
-przepustnica
-blaszka mocującą dekielek z komory pływakowej
tarnowskie-gory-prawo-jazdy-2.jpg
zabrze-1.jpg
zabrze-prawo-jazdy.jpg
radzionkow-prawo-jazdy.jpg
radzionkow.jpg
zabrze.jpg
A tu mam już trochę części do układu zapłonowego:
-kabel BOSCH wysokiego napięcia z końcówka nakładaną na świecę
-nowa świeca BOCH
-śruba oraz klin mocujący magneto
-końcówka kabla wysokiego napięcia która nie jest uszkodzona, wkręca się ją w blok tak aby stykała się z cewką zapłonową
piekary-slaskie.jpg

Za niedługo będę miał kolejne elementy do tej układanki, to się pochwalę :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 9.4.2018 o 15:02, twister napisał:

Udało mi się w Niemczech kupić drugi silnik, który równolegle będę naprawiał:)
Sachs 98 M32:

Jak bedziesz w DE. zachecam do odwiedzenia Muzeum Niemieckich  pojazdow  samochodowych PS-Speicher w Einbeck.Ponad 2500 samochodow i motocykli  wszelkiej masci.

Krótki filmik na zachętę

 

Edited by Taurus
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak poskładam mojego sprzęta to na pewno wybiorę się na taką wycieczkę :)

Cała przygoda z Herculesem zaczęła się z motocyklem który stoi u mnie w domu na strychu, i jest to pamiątka po dziadku od mojej żony. Na niego też już są plany renowacji.

zabrze-motocykl-prawo-jazdy.jpg
hercules-motocykl-piekary-slaskie-jazdy.
hercules-motocykl-bytom-jazdy.jpg
hercules-zabrze-motocykl-jazdy.jpg
hercules-tarnowskie-gory-motocykl-jazdy.

W oby dwóch Herculesach są takie same klamki sprzęgła oraz dekompresatora oraz hamulca przedniego. W moim brakuje całego mocowania oraz klamki hamulca, i zleciłem skopiowanie tego elementu na obrabiarce numerycznej CNC. Jest to niestety droga zabawa, ale mi zależy na zachowaniu oryginalności. No i odebrałem kolejny element układu zapłonowego, czyli świecę, oczywiście BOSCHA taka jak była w oryginale.
piekary-slaskie-kurs-prawa-jazdy.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapraszam :)

Wydłubałem układy zapłonowe i wysłałem do specjalistycznej firmy która je odnowi. Jak będzie iskra, paliwo i kompresja to ten motorek musi chodzić, bak za jakiś czas będzie bez rdzy, do gaźnika mam już prawie wszystkie części, przejrzeć silnik czy wszystko tam gra i powinno być dobrze.
prawo-jazdy-piekary-slaskie-1.jpg
nauka-jazdy-piekary-slaskie.jpg
szkola-jazdy-tarnowskie-gory-i-zabrze.jp
prawo-jazdy-tarnowskie-gory-i-zabrze.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Następna porcja fotek:
Udało się dorwać korpus gaźnika z oryginalną blaszką zamykającą komorę pływakową, oraz z niewyrwanym gwintem na miedziany wężyk paliwowy, no i jeszcze oryginalny przewód paliwowy którego mi brakowało. O tyle mocno zależało mi na tych częściach bo jest tam jeszcze cały filtr powietrza który dosyć ciężko zdobyć. W moim pierwszym gaźniku w obudowie filtra powietrza ta blaszka do regulowania przepływu jest urwana, a tutaj mam ją całą :D
Teraz powoli mogę zabierać się za składanie gaźnika.
vergaser-sachs-98-tarnowskie-gory-prawo.
gaźnik-sachs-98-tarnowskie-gory-nauka.jp
fichtel-sachs-tarnowskie-gory-szkola.jpg
hercules-sachs-98-tarnowskie-gory-prawo.
hercules-tarnowskie-gory-nauka.jpg
W przyszłym tygodniu może będę miał gotowe układy zapłonowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotki z prac nad układami zapłonowymi.
nauka-jazdy-sachs98.jpg
szkola-jazdy-sach98.jpg
warsztaty-dla-instruktorow.jpg
szkola-jazdy-sachs98.jpg
szkola-nauki-jazdy-sachs98.jpg
prawo-jazdy-sachs-98.jpg
nauka-jazdy-cewka-sachs98.jpg
prawo-jazdy-zaplon-sachs98.jpg

Tak to wygląda na gotowo, z czego jestem bardzo zadowolony, bo wreszcie jakieś części wyglądają tak jak mają wyglądać.
warsztaty-dla-wykladowcow.jpg

Za około dwa tygodnie będę miał kolejne części zrobione, to wrzucę fotki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Mój numer telefonu jak by co to: 513 944 007. Jak tylko coś macie to podzielcie się. 

Temat trochę umarł ponieważ miałem trochę poważnych problemów z podwykonawcami. Teraz się z nimi uporałem i mam sam trochę więcej czasu i mam nadzieję że za niedługo motocykl będzie gotowy. 

Tak na szybko napiszę co mam już zrobione:

  • koła na gotowo
  • kartery wyszkiełkowałem ale efekt nie był zadowalający, więc wypolerowałem je na lustro
  • wały korbowe (bo równolegle składam dwa silniki do tego motocykla - jeden na zapas) - zostały kompletnie naprawione, tzn. przy uszczelniaczach napawane i przetoczone, nowe łożyska mosiężne koszyczkowe udało mi się zdobyć, nowa tulejka w korbowodzie, do tego sworzeń pod korbę i tłok, pierścienie i gładź cylindra. 
  • w korby zostały wpasowane tulejki, potem obspawane i całość w chrom poszła.

Na dniach jak będzie czas wrzucę zdjęcia tego co zostało zrobione.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napisz proszę coś więcej o tych zdjęciach?

 

 

Szok co za superowe zdjęcia - BARDZO ALE TO BARDZO DZIĘKUJĘ. Zaraz lecę je wydrukować, normalnie aż mi motywacja do składania tego wróciła.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Walka trwa ze składaniem, za niedługo pochwalę się efektami, niby poskładanie takiego piździka, ale zrobienie tego tak żeby to jeździło jest bardzo czasochłonne. Tak się zaparłem że musi to jechać ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki etap na dziś dzień:

Motorek poskładany w całość, ale jeszcze masa detali jest do poprawy aby tym się dało normalnie jechać.

spacer.pngspacer.pngspacer.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Walgav napisał:

Wow, już teraz wygląda niesamowicie. Gratuluje :) 

Z ust mi to wyjąłeś :)

Podpisuję się pod tym, całą klawiaturą. 

Będę Cię wypatrywał na drodze ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.