Oloos Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2015 Dla wielu z nas zbiór oczywistych oczywistości, ale pomyślałem, że wrzucę dla tych, którzy dotąd albo nie wiedzieli, albo mieli wątpliwości.Tak czy inaczej, zawsze można z tego coś wyciągnąć. Artykuł zapożyczony z bankier.pl źródło: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Poradnik-motocyklisty-8-spornych-sytuacji-na-drodze-7254576.html Poradnik motocyklisty – 8 spornych sytuacji na drodze Czy można wyprzedzać samochody stojące w korku, jeździć lewym pasem albo używać głośnego wydechu? Wraz z powrotem motocyklistów na drogi wróciły też wątpliwości co do ich praw i obowiązków. Na co zwracać uwagę, żeby ustrzec się przed przykrymi konsekwencjami ze strony organów ścigania i innych uczestników dróg? Wraz z nadejściem wiosny na ulicach ponownie pojawili się motocykliści. Jako że kodeks drogowy został napisany z myślą o samochodach, istnieje szereg wątpliwości co do wielu manewrów drogowych, które są wykonywane przez użytkowników jednośladów, np. wyprzedzania w korku albo jechania dwóch motocykli obok siebie jednym pasem. Oto kilka przykładów spornych sytuacji na drodze wraz z wyjaśnieniem. 1. Wyprzedzanie aut stojących w korku Jest to sytuacja budząca największe kontrowersje. Przeciwnicy takich zabiegów wskazują na brak zachowania ostrożności motocyklistów, którzy przeciskają się przez wąskie przesmyki pomiędzy autami. Motocykliści natomiast argumentują, że żadne przepisy tego nie zabraniają. Rzeczywiście ustawodawca nie opisuje wprost takiej sytuacji, jednak zastosować tu można wiele artykułów Ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jakich sytuacjach motocyklista może być narażony na mandat? (YAY Foto) Manewr taki, będący w tym przypadku manewrem omijania, jest dozwolony pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim motocyklista zobowiązany jestdo zachowania bezpiecznego odstępu od mijanego pojazdu i poruszania się z bezpieczną prędkością. Wymogi te, zawarte w art. 23 są dość względne i uznaniowe, jednak następne nie pozostawiają już większych wątpliwości. Zgodnie z art. 22, jeśli w trakcie mijania samochodów motocyklista zmienia pas nawet o kilka centymetrów, powinien to zasygnalizować. Należy również pamiętać, że chwilę przed światłami linia przerywana zamienia się w ciągłą i wówczas nie wolno już zmieniać pasa. Co więcej, na linię ciągłą nie wolno też najechać, więc przed rozpoczęciem wymijania motocyklista powinien się upewnić, że na pasie jest wystarczająco dużo miejsca. W innym wypadku może zostać ukarany mandatem w wysokości 100 zł oraz 1 punktem karnym.Zdarza się, że kierowcom samochodów nie odpowiada takie postępowanie użytkowników jednośladów. Jeśli jednak któremuś przyszłoby do głowy na przykład otworzyć drzwi w celu zablokowania przejazdu, musi pamiętać, że art. 45 ust. 3 zabrania otwierania drzwi pojazdu bez upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu. 2. Wyprzedzanie na podwójnej ciągłej Mogłoby się wydawać, że ten punkt nie powinien budzić żadnych wątpliwości, bowiem każdy wie, że na podwójnej ciągłej nie wolno wyprzedzać w żadnym wypadku. Jak się okazuje, nie do końca tak jest. Linia podwójna ciągła nie oznacza zakazu wyprzedzania. Prawo drogowe jedynie zabrania przekraczania i wjeżdżania na nią. Oznacza to, że w przypadku kiedy pas ruchu jest szeroki, a pojazd, który zamierzamy wyprzedzić trzyma się prawej krawędzi drogi, pozostawiając nam bezpieczną przestrzeń, możemy go wyprzedzić. Nie wolno nam jednak zmienić pasa ani najechać na linię, bo wówczas możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 200 zł i otrzymać 5 punktów karnych. 3. Jazda lewym pasem Generalnie kodeks drogowy nakazuje, aby w trakcie jazdy trzymać się prawej krawędzi jezdni. Jazda lewym pasem na drodze dwupasmowej jest dozwolona podczas manewru wyprzedzania, ale poruszanie się nim w sytuacji gdy prawy jest wolny, to już wykroczenie. Oczywiście każdy użytkownik drogi zna realia i zdaje sobie sprawę, że w warunkach tłoku lewy pas jest nieodzowny. Warto też pamiętać o zwyczajowo przyjętej zasadzie, że lewy pas służy do szybszej jazdy. Przepisy jednak mówią wprost – w pierwszej kolejności należy poruszać się prawym pasem. Złamanie tych przepisów może zakończyć się mandatem w wysokości od 20 zł do nawet 500 zł (w skrajnych sytuacjach) i naliczeniem 2 punktów karnych. 4. Jazda jednym pasem obok siebie Zdarza się, że dwaj motocykliści poruszają się jednym pasem obok siebie. Wśród uczestników dróg panuje przeważnie obiegowa opinia o tym, że jest to niedozwolone przez prawo drogowe. Tymczasem nigdzie w ustawie nie ma zapisu o tym, że dwa pojazdy nie mogą poruszać się jednym pasem obok siebie.Należy pamiętać, że prawo to tworzono głównie z myślą o pojazdach czterokołowych, więc ustawodawca zwyczajnie nie przewidział takiej sytuacji. Jedyny zapis o dość podobnym znaczeniu (art. 16) mówi, że jeden pojazd nie może zajmować dwóch pasów. Żaden jednak nie zabrania zajmowania jednego pasa przez dwa pojazdy. 5. Posiadanie głośnego wydechu Z tego powodu, że normy dotyczące głośności silnika są bardziej restrykcyjne dla samochodów niż dla motocykli, kierowcy pojazdów czterokołowych często skarżą się na hałas emitowany przez jednoślady. Sami motocykliści często podają, że zwiększony hałas wydawany przez ich maszyny poprawia ich bezpieczeństwo, bo pomimo że nie zawsze są oni dobrze widoczni w lusterkach aut, to przynajmniej są dobrze słyszalni. Przepisy mówią, że motocykle do pojemności silnika 125 cm3 mogą emitować hałas maksymalnie do 94 dB, a motocykle o pojemności większej niż 125 cm3 – 96 dB.W przypadku kiedy czułe ucho funkcjonariusza policji odnotuje wyższe od dopuszczalnego natężenie hałasu, może on sprawdzić jego wysokość za pomocą sonometru. Ten nie znajduje się na wyposażeniu wszystkich radiowozów, więc w niektórych przypadkach może nie być możliwości udowodnienia, że motocykl pracuje za głośno. W innym wypadku, jeśli pomiar zostanie przeprowadzony i okaże się, że natężenie przekracza dopuszczalną normę, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny, a motocykl zostać odholowany. Dodatkowo może ukarać mandatem w wysokości do 300 zł za „używanie pojazdu na obszarze zabudowanym w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem”. 6. Jazda na jednym kole Przepisy drogowe nie są na tyle precyzyjne, żeby zawierać opis jazdy na jednym kole, jednak nie oznacza to, że takie praktyki są dozwolone. Policjant po zatrzymaniu brawurowego motocyklisty najprawdopodobniej zarzuci mu używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu i ukarze go mandatem w wysokości 200 złotych oraz 6 punktami karnymi. W skrajnych przypadkach może dodatkowo zarzucić motocykliście zakrywanie tablic rejestracyjnych (sic!), gdyż jazda na tylnym kole w większości modeli ścigaczy powoduje, że tablice stają się niewidoczne. Może to stanowić podstawę do wystawienia kolejnego mandatu, tym razem w wysokości do 100 złotych. 7. Przewożenie pasażerów W większości przypadków motocyklista może przewozić naraz jedną osobę. Każdorazowo pasażer musi mieć założony kask i być trzeźwy, tzn. posiadać poniżej 0,2 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Obowiązek posiadania kasku nie obowiązuje, jeśli motocykl wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa. W Polsce jednak takie jednoślady występują w śladowych ilościach. Przepisy o kasku i trzeźwości pasażera nie mają zastosowania, również kiedy jest on przewożony w wózku bocznym. Niezastosowanie się do obowiązku posiadania kasku przez pasażera skutkuje mandatem w wysokości 100 zł i otrzymaniem 2 punktów karnych. Za przewożenie pasażera na podwójnym gazie z kolei grozi nam mandat w wysokości 150 złotych. 8. Jazda prosto z pasa do skrętu Często się zdarza, że motocyklista, omijając stojące w korku auta, zatrzymuje się na pasie do skrętu, a następnie rusza z niego prosto. Oczywistym jest, że nie spowoduje w ten sposób niebezpieczeństwa, bo niemalże w stu procentach przypadków ruszy szybciej niż samochody. Przepisy jednak zabraniają takiego manewru i nakładają na sprawcę mandat w wysokości 250 zł oraz 5 punktów karnych. Przewinienia motocyklistów wraz z najcięższymi konsekwencjami Najechanie ciągłej linii w trakcie omijania aut stojących w korku Mandat 100 zł i 1 punkt karnyPrzekroczenie podwójnej ciągłej w trakcie wyprzedzania Mandat 200 zł i 5 punktów karnychNieuzasadniona jazda lewym pasem Mandat 500 zł i 2 punkty karnePosiadanie zbyt głośnego wydechu Konfiskata dowodu rejestracyjnego i mandat 300 złJazda na jednym kole Mandat 200 zł i 6 punktów karnychPrzewożenie pasażera bez kasku Mandat 100 zł i 2 punkty karnePrzewożenie nietrzeźwego pasażera Mandat 150 złJazda na wprost z pasa do skrętu Mandat 250 zł i 5 punktów karnychŹródło: www.infor.pl Warto pamiętać, że żadne stawki mandatów nie zastąpią zdrowego rozsądku i trzeźwej oceny własnych możliwości na drodze. Dla wszystkich uczestników dróg będzie najkorzystniej, jeśli każdy kierowca we własnym zakresie będzie dbał zarówno o własne bezpieczeństwo, jak i innych osób. Wtedy drogi z pewnością staną się bezpieczniejszym miejscem. Filip Ficner Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Brojler Opublikowano 28 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2015 Już robiłem wywód o głośności, ale zapytam: co jeśli jadę GSXRem z 98dB na tabliczce znamionowej? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
onkel pyjter Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 mandaty płaci pan, który zaaprobował badanie homologacyjne tego modelu Tak na serio to nie wiem, sam chciałbym poznać odpowiedź na to pytanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nelson71 Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Warunki techniczne pojazdów:§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby: 1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do: a ) pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A), b ) pozostałych pojazdów - wartości podanych w tabeli "Poziom hałasu zewnętrznego", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzeniaZAŁĄCZNIK Nr 1POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGOMotocykl z silnikiem o pojemności skokowej:- nieprzekraczającej 125 cm3 - 94- większej niż 125 cm3 - 96Wartości podane są w dB (A). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
onkel pyjter Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 No i wszystko jasne, podziękował. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oloos Opublikowano 1 Maja 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Już robiłem wywód o głośności, ale zapytam: co jeśli jadę GSXRem z 98dB na tabliczce znamionowej?Możesz mieć 110 dB na tabliczce, a to nie zmienia faktu, że w Polsce dopuszczone do ruchu po drogach publicznych są tylko motocykle nie przekraczające 96dB. To 98 gsxr-a łapie się pod +5dB z warunków technicznych podanych przez Nelsona, ale wydaje mi się, że jak władza się uprze to różnie może być...Jeśli stróże porządku stwierdzą, że hałas przekracza normę, to ci zabiorą dowód i poślą na ponowne badanie, a wtedy to albo się odwoływać, albo załatwisz jakoś z panem Waldkiem ze stacji kontroli, albo wypada założyć jakiś cichszy wydech Przypominam sobie sytuację, (wprawdzie nie dotyczyło to wydechu, a akcesoryjnego zamontowania tablicy w moim Z750) kiedy gliniarz na siłę chciał mi zabrać dowód, bo uznał, że ta jest za bardzo pochylona. Oczywiście nie miał żadnych urządzeń pomiarowych, tak sobie uznał "na oko". Jest i już. Norma określa to w procentach, bodajże 5%. Jednak na moje pytanie ile według niego wynosi to pochylenie, którego się czepił powiedział - jakieś 15%. Całą głupią dyskusję zakończyłem tradycyjnym - nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, ale żeby było zadość władzy wygiąłem to mocowanie, tak że tablica była w pionie i obiecałem, że tak już zostanie Gdybym tego jednak nie zrobił i kozaczył, to pewnie zabrałby mi dowód, bo ewidentnie jego postawa nie przedstawiała możliwości przymknięcia oka na sprawę. Może nie lubił moturzystów, może był regulaminowy, nie wnikam. Wiem tylko, że ludzie są różni i z jednym się dogadasz, a drugi choćby nie miał racji, a tylko z powodu żeby ci zrobić na złość, wykorzysta wszelkie ku temu możliwości i zrobi to. Bo tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
onkel pyjter Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Nelson - podany przez Ciebie cytat nie dotyczy motocykla tylko "pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem". Motocykle mają faktycznie 96dB.Oloos i Brojler - co w sytuacji gdy mój seryjny motocykl, kupiony u oficjalnego polskiego dilera przekracza polskie normy? Policja zabiera dowód nie z mojej winy, ja kupiłem moto w dobrej wierze, nie muszę sprawdzać każdego parametru z ustawą, od tego są badania homologacyjne (patrz absurdalne tłumiki Panigale czy R1 w Japonii). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 onkel z tego co gdzieś już ktoś powiedział: cała odpowiedzialność spływa na użytkownika. Podobnie było kiedyś z butlami do nurkowania. Kupiłeś bez znaku CE, a później leciałeś do jednostki notyfikowanej po certyfikat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
onkel pyjter Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Bez sensu, to po co homologacja? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nelson71 Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Nelson - podany przez Ciebie cytat nie dotyczy motocykla tylko "pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem". Motocykle mają faktycznie 96dB. Prawo o ruchu drogowym:Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:...45) motocykl – pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem –wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
onkel pyjter Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Dział IIIWarunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonejdo łączenia z tym pojazdemRozdział 1Warunki ogólne§ 6. Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o „pojeździe”, rozumie się przez to pojazd samochodowy i przyczepę. A potem następuje wspomniany paragraf 9: § 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby: 1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do: a ) pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A), b ) pozostałych pojazdów - wartości podanych w tabeli "Poziom hałasu zewnętrznego", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Coś mi tu nie gra... Skoro motocykl został poddany badaniom homologacyjnym to w myśl podpunktu a) może przekraczać do 5dB wartość z homologacji, tak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 onkel polskie normy, a homologacja to mogą być dwie różne rzeczy. Trzeba zaglądnąć do dyrektywy dopuszczalnego hałasu. Dyrektywa jest dla całej UE, zaś prawo danego Państwa może zaostrzyć wymagania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nelson71 Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 onkelCzyli uważasz, że motocykl nie jest pojazdem samochodowym? Ja uważam, że jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 motocykl jest pojazdem samochodowym Pierwszy wykład na kursie - warunek prędkość powyżej 25km/h. Ktoś chyba na kurs nie chodził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
onkel pyjter Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Nelson - dobra, jest pojazdem samochodowym.Czyli wniosek jest jeden - norma hałasu dla motocykla to wartość z tabliczki znamionowej + max 5dB. Tak?To po co jest załącznik nr 1? Żeby określać normy hałasu dla pojazdów bez homologacji? Nie rozumiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oloos Opublikowano 1 Maja 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 To jest posrane, bo w sumie to na sprzedawcy powinien ciążyć obowiązek przystosowania motocykla do polskich realiów.Fabryczny wydech przekracza normę? To wymieniaj pan na taki, który nie przekracza. Krótko.No ale to jest polska. Przepisy swoje, a życie swoje. Wszystko jednak wskazuje na to, że jest możliwe użytkowanie takiego motocykla, bo gdyby tak nie było, to po prostu nie mógłby zostać zarejestrowany...?Głęboko wierzę, że organ dopuszczający pojazd do ruchu wydaje swoją opinię na czymś się opierając... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Oloos za dużo byś chciał Gdyby tak było, to nie kupiłbyś żadnego pojazdu z USA Można kupić i przerobić tak, aby pasował do naszych przepisów. Ale ciekawi mnie to, że coś ma homologację zgodnie z najnowszą dyrektywą, a ma przekroczony poziom hałasu. Jeśli ma zgodny z dyrektywą, a prawo polskie normalizuje to jeszcze inaczej to rozumiem. Ale jeśli homologowany wydech ma przekroczone wartości niż dopuszcza dyrektywa no to coś jest nie tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Brojler Opublikowano 3 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2015 Skoro homologowany motocykl ma 98dB, to znaczy, że należy rozpatrywać przepis paragrafu 9 na naszą korzyść. Ostatnio byłem u dealera Toyoty Konsek koło Makro w Rybniku aby zrobić badanie techniczne motocykla do nauki jazdy.Oto co usłyszałem:- Panie zestaw głośnomówiący.- Słucham? Przegląd zróbcie, bo mi się spieszy.- Masz pan zestaw głośnomówiący do połączenia z motocyklem? Inaczej nie będzie badania.Wyrwałem nieukowi dowód z ręki i kazałem się douczyć. Pojechałem zrobić gdzie indziej. Znajcie przepisy, bo dobrze na tym wyjdziecie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomekSHL Opublikowano 10 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2015 tam to wogóle jakaś porażka jest - mi gościu ciągle próbował wmówić, że mam montować boczne czerwone odblaski. Po paru dyskusjach w końcu poczytałem i wyszło, że odblaski mają mieć motorowery.Przy następnym przeglądzie z nim rozmawiam, że motocykle nie muszą mieć, tylko motorowery, a on na to, że motocykle muszą mieć, bo to MOTOROWERY tylko z większym silnikiem!ehhh...teraz przeglądy robię obok shella / lidla na Nowinach - zero głupich problemów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.