Jump to content
Sign in to follow this  
DANVIELD

Słów kilka o płynach hamulcowych

Recommended Posts

Witajcie, myslę że wielu osobom temat pomoże w ocenie stanu płynu hamulcowego,
Płyn hamulcowy który jest ważna częścią układu hamulcowego motocykla.
Bez niego praktycznie bezpieczna jazda nie byłaby możliwa.

Więc tak troche regułki - Czym jest płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy z punktu widzenia fizyka jest cieczą której zadaniem jest przenoszenie sił panujących w układzie hydraulicznym.
Z punktu widzenia chemicznego są zazwyczaj mieszaniną eterów alkilowych glikoli etylenowych, estrów boranowych i polipropylenoglikoli z dodatkami.

Oznaczenia płynów hamulcowych i ich rodzaje:

R-3 mieszanina eterów metylowych i etylowych oraz polipropylenoglikoli, kolor zielony, min. temp. wrzenia 205°C, higroskopijny
DOT 3 na bazie glikoli polietylenowych, kolor żółty z zielonkawym odcieniem, min. temp. wrzenia 205°C, higroskopijny
DOT 4 na bazie glikoli polietylenowych lub estrów etylenowych kwasu borowego, kolor jasnozółty, min. temp. wrzenia 230°C, higroskopijny
DOT 5 na bazie silikonów, kolor niebiesko-fioletowy/purpurowy, min. temp. wrzenia 260°C, niehigroskopijny
DOT 5.1 na bazie glikoli polietylenowych lub estrów etylenowych kwasu borowego, kolor jasnożółty, min. temp. wrzenia 260°C, higroskopijny

Okey - nasuwa sie pytanie co te oznaczenia znaczą?
Jest to skrót amerykańskiego ministerstwa transportu (Department of Transportation).
Płyny sa rozrózniane ze względu na skład chemiczny dlatego by "dopasowac" płyn pod konkretny układ hamulcowy.
Chodzi tutaj o rodzaj zastosowanych materiałów w układzie hamulcowym pojazdu.
Zastosowanie nieodpowiedniego płynu jak ten zalecany przez producenta pojazdu może skonczyc sie jego "uszkodzeniem" lub rozpuszczeniem niektórych elementów.

Elementy układu hamulcowego mają gumowe elementy wykonane z gumy z kauczuku etylenowo-propylenowego (EPM/EPDM/SBR) i w przypadku zastosowania
płynu mineralnego elementy te spuchną i rozpuszczą się (rownież w beznynie i innych rozpuszczalnikach),
natomiast w pojazdach w których zaleca się stosowanie płynów na bazie mineralnej,
-stosuje się uszczelnienia z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR),
z tego materiału także wykonuje się odboje, dętki i gumowe elementy silentblocków.
Zanieczyszczenie płynu hamulcowego, w którym głównym składnikiem jest glikol,
nawet nieznaczną ilością oleju mineralnego (płyn hamulcowy z olejem mineralnym, rozpuszczalnik)
może być przyczyną zniszczenia gumowych uszczelek i awarii układu hamulcowego.

Układ hamulcowy jezeli juz musimy przepłukiwac i czyścic - mozna zastosowac denaturat.

Mieszanie płynów hamulcowych
Płyny DOT 5.1 nie są mieszalne z płynami typu DOT 5! (silikonowe)
Płyny DOT 4 różnych producentów są zawsze mieszalne.
Ostatecznie można mieszać ze sobą DOT 3 i DOT 4.

DOT_temperatura_wrzenia.jpg

Oczywiście sa lepsze płyny których temperatura wrzenia przekracza 320 stopni.
Warto zwrócic uwagę na kolor płynu, zwykle po roku - 2ch zmienia barwe z jasnej/białej na ciemnosłomkowy.
wypadąłoby wtedy wymienic płyn hamulcowy gdyż zawodniony szczególnie przy intensywnym uzytkowaniu(np jazda górska)
spowoduje że hamulec staje sie gumowy lub zupełnie "zniknie"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.