Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

Rozbiórka silnika Suzuki GS 500 E po 100000 km -Fakty i mity


DANVIELD

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie - Postanowiłem dzisiaj podzielić się materiałem z rozbiórki dobrze znanej
i lubianej przez zaczynających swoją przygodę z motocyklizmem - Suzuki GS 500 E z 95 roku.

Jak wiemy krąży w świecie wiele mitów dotyczących żywotności jednostek napędowych..
"że ee to wytrzymuje góra 50 000.. lub tez 100 000 i na śmietnik"
Owszem sa motocykle w których silniki bardzo wysilone wytrzymują do magicznej granicy 100 000km.
Niektóre niestety mniej głównie przez ostrą eksploatacje.
Wiele zależy także od samego użytkowania i regularnych czynności serwisowych.

W każdym razie omawiany model należy do tych niewysilonych i dość żywotnych jeżeli odpowiednio o niego zadbamy.

Okey więc zaczynamy.. Pacjent trafił na stół gdyż wzrósł jego apetyt na olej..
w związku z tym rozbiórka silnika i ocena jego stanu.
Stan licznikowy 95 tysięcy km.. raczej stan faktyczny o ile nie jest wyższy,
biorac pod uwage że linka i ślimak predkościomierza były wymieniane.
Kompresja 11,5

2gueiv9.jpg


Okey więc rozbieramy góre silnika i zaczynamy od oceny tego
co zwykle w motocyklach smarowane jest jako ostatnie (w zależności od konstrukcji silnika)
23hm9fb.jpg
Wałki wyglądają jak nowe, praktycznie bez rys i oznak zużycia, z pewnością przejadą drugie tyle
Jak widać na zdjęciu w skutek częstych regulacji zaworów zostały uszkodzone gwinty na mostkach

(te które trzymają pokrywę zaworową) Jest to dość ważny element
- jeżeli gwinty nie trzymają, to cała góra silnika będzie się pocić przy gumowej uszczelce.
20a4dpg.jpg
Same panewki po za kilkoma niegroźnymi ryskami są w doskonałym stanie.
Wszystko zależy od tego czy był zmieniany na czas olej (brak brązowych osadów w silniku) 
Czy był przegrzewany lub wkręcany na obroty gdy był jeszcze zimny.

Przyszła pora na głowicę
b4f1pj.jpg
Jak widać po za nagarami na zaworach głowica jest w bdb stanie. Gwinty świec są bdb.
Widać także że głowica była już raz ściągana (nieoryginalna uszczelka)
Niemniej jednak jest prosta bez przedmuchów.  
Same gniazda zaworowe i zawory nie są nadpalone i zachowały do tego przebiegu swoją szczelność.
Uszczelniacze zaworowe do wymiany.
2jesnwk.jpg
Bez większych luzów na prowadnicach(w normie)
Średni rozmiar płytek zaworowych to 260, więc przed głowica jeszcze sporo życia.

W następnej kolejności zdjęte zostały cylindry by ocenić stan tłoków, gładzi cylindra i pierścieni tłokowych.
30ibyug.jpg
Jak widać tłoki bez przedmuchów co świadczy raczej o spokojnej jeździe
i doskonałym stanie (dopasowaniu) pierścieni tłokowych do gładzi cylindra.
Tłoki bez rys, przebarwień, jeszcze widoczne ślady fabrycznego toczenia.
Same pierścienie miały luz na zamkach 0,4.
Cylinder minimalna krawędź - jeszcze 50 tys zrobi bez problemu.

Okey zabieramy się za dół silnika.

Sam wał korbowy bez uszkodzeń, bez wyczuwalnego luzu po rozebraniu korb okazało się, 
że na panewkach widać ślady zużycia jednak nadal jest na nich kompozyt (można bezawaryjnie dalej eksploatować silnik)
9vgo4o.jpg


Reasumując.. Widzisz ogłoszenie z Gską której licznik pokazuje 70 000+??? Boisz się zakupu.. 
Przeczytaj jeszcze raz mój artykuł i utwierdź się w przekonaniu,
że jeżeli tylko egzemplarz był należycie serwisowany to można bez obaw dokonać zakupu
i nawinąć kolejne paredziesiąt tysięcy km bez dodatkowych stresów.

Ceny nowych części zamiennych może powalają na kolana (kpl pierścieni w ASO ok 250 zł na 1 tłok)
to rynek wtórny jest bardzo bogaty w części po niewygórowanych cenach.
Nawet jeżeli trafi Ci się naprawa to nie taki diabeł straszny(i kosztowny) jak go malują

Pamiętaj że większość motocykli na rynku ma ten licznik "skorygowany" o 20-30%  przebiegu
i te motocykle nadal żyją!


*celowo nie podawałem danych mikrometrycznych, gdyż niewiele one zmienia w oczach zwykłego użytkownika.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli, uszczelniacze zaworowe były przyczyną spalania oleju?

 

Ja dodam coś od siebie.

Te silniki są nazywane pancernymi i dobrze, bo po 30tys km kursowego GSa - a kupiłem go z przebiegiem na zegarach ok. 24tys km - motocykl sprawnie jeździ i nie ulega awariom. Trzeba napisać, że dużo czasu jeździ po placu z prędkościami nie pozwalającymi na poprawne chłodzenie (jest chłodzony powietrzem).

Mam zasadę, że używam tylko olei syntetycznych o lepkości 10W-50, bo lepiej sobie radzą w upałach niż półsyntetyki 10W-40.

Motocykl z roku 1999. Oleju od wymiany do wymiany uzupełniam jakieś 300ml. Więc jeśli tylko jest fundusz to jak najbardziej należy lać syntetyki.

 

W zeszłym roku jedynie wyciek oleju przy uszczelniaczu napędu linki obrotomierza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak - uszczelniacze zaworowe niestety z biegiem czasu tracą swoje właściwości,
po ich demontażu w ogóle nie trzymały się trzonka zaworu.
Nie jest to jednak bolączką tego modelu - dotyczy to każdego leciwego motocykla
(guma z czasem traci swoje właściwości lub wręcz kamienieje)

Brojler - bardzo dobrze robisz, jak wiemy te silniki nie maja nawet chłodnicy oleju więc olej jako czynnik chłodzacy musi więcej wytrzymac.
Warto także pamiętać o luzach zaworowych
-Gs500 ma odpowiednio zakres od 0,03 do 0,08 dla ssącego i wydechowego, zatem bardzo niewiele

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój bandzior olejak,no  połyka trochę oleju,rozumiem ze po wymianie uszczelniaczy zaworowych będzie ok?

Niekoniecznie - olej może być gubiony, moga przepuszczać pierścienie etc,

Jeżeli dymi cały czas to obstawiam pierscienie, jeżeli hamując silnikiem - uszczelniacze zaworowe.

Czytając wiele czasopism motocyklowych nie natrafiłem na opisowa rozbiórke używanego motocykla.

W związku z tym jezeli trafią mi sie jakies "rodzynki"

postaram się umieszczać na forum artykuły dotyczace uzywanych motocykli

ze znacznym przebiegiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.