Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

Zwrot kosztów przesyłki - czy należy się ?


LosKurczakos

Rekomendowane odpowiedzi

Zapewne znajdzie się tutaj jakiś specjalista w tych sprawach a ja niestety nie potrafię odnaleźć odpowiedzi na może proste pytanie . Mój klient dokonał zakupu przedmiotu ( wielkogabarytowego ) wraz z zapłatą  .Ja zapłaciłem prowizję od sprzedaży .Zgodnie z umową wysłałem do klienta przedmiot . Klient w trakcie gdy przesyłka szła do niego dokonał zakupu u innego sprzedawcy o 5 zł taniej gdzie wartość transakcji to ponad 400 zł .

Finalnie mój niedoszły klient nie odebrał pomimo ponownego awizowania przesyłki i paczka na mój koszt powróciła do firmy .

Klient żąda zwrotu dokonanej wpłaty wraz z kosztem przesyłki .

Teraz moje pytanie - czy w związku z faktem nieodebrania przesyłki , ( pomijam fakt że droga powrotna została opłacona przez moją firmę ) w świetle obowiązujących przepisów przysługuje klientowi zwrot pełnej kwoty wraz z przesyłką ?

Proszę o informację osób zorientowanych wraz z jakimś adekwatnym artykułem .

Dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

USTAWA z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
 
 
Rozdział 4
Prawo odstąpienia od umowy
Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni
odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34
ust. 2 i art. 35.
 
Art. 33. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany
przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych
kosztów.
Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę
do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsię-
biorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
2. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie
poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.
3. Jeżeli umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa a rzecz dostarczono konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkiwał
w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania rzeczy na swój koszt, gdy ze względu
na charakter rzeczy nie można jej odesłać w zwykły sposób pocztą.
4. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób
wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował
konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 12 ust. 1 pkt 9.
 
 
art 33 rozumiałbym to tak:
Jeśli miałeś w opcji przykładowo przesyłkę jako list zwykły, i przesyłkę kurierską, a klient wybrał przesyłkę kurierską, to zwracasz mu jedynie kasę za przesyłkę jako lis zwykły.

 

art 34 ust 3. natomiast jak się nie mylę dotyczy Twojego przypadku i ponosisz koszty transportu, gdyż jak pisałeś towar miał duże gabaryty - ze względu

na charakter rzeczy nie można jej odesłać w zwykły sposób pocztą.
 
 
Edit:
 
Myślę kategoriami konsumenta - kupującego. 
Art 33 ust. 2  mówi że klient ponosi bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy chyba że zgodziłeś się je ponieść albo nie poinformowałeś klienta, że w przypadku zwrotu musi ON zapłacić za zwrot rzeczy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie ustawa o prawach konsumenta nie ma tutaj do końca zastosowania. Gościu nie odebrał towaru (w myśl ustawy nie dostarczono go konsumentowi) w związku z czym go nie odsyłał, więc branie pod uwagę charakteru rzeczy ni jak ma się do ustawy. Możesz ewentualnie zwrócić się do rzecznika konsumenta z pytaniem ale ja osobiście olałbym ciepłym moczem takiego klienta ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie ustawa o prawach konsumenta nie ma tutaj do końca zastosowania. Gościu nie odebrał towaru (w myśl ustawy nie dostarczono go konsumentowi) w związku z czym go nie odsyłał, więc branie pod uwagę charakteru rzeczy ni jak ma się do ustawy. Możesz ewentualnie zwrócić się do rzecznika konsumenta z pytaniem ale ja osobiście olałbym ciepłym moczem takiego klienta ;)

 

Jeśli klient kliknął "kupuję" to umowa jest zawarta i prawo jest wiążące.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.