Skocz do zawartości
DANVIELD

Słów kilka o świecach zapłonowych

Rekomendowane odpowiedzi

Wstęp

Świeca zapłonowa odgrywa w silniku benzynowym bardzo ważną rolę.
Odpowiada za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.
Istotnym w tym wypadku sa parametry wytworzonej iskry
które mają ogromne znaczenie dla jazdy i środowiska.
Sprawność i efektywność silnika oraz emisja szkodliwych substancji sa głównymi parametrami na których nam zalezy w ówczesnym świecie..

Wystarczy sobie wyobrazić że ten element układu zapłonowego pracuje w bardzo trudnych warunkach, min cisnienie, temperatura.
Świeca zapłonowa musi wytworzyć od 500 do 15000! zapłonów na minutę,
Duży wkład w tym momencie ma nowoczesna technologia produkcji świec zapłonowych i badania prowadzone w kierunku udoskonalania (materiały , konstrukcja etc)
sparkplug.gif.

Budowa świecy zapłonowej

ngk_zuendkerze_querschnitt_pl_01.jpg



Zacznijmy moze od końca
Złacze - zwykle nakrecana "kształtka" na gwint M4 której celem jest przeniesienie wysokiego napiecia z przewodu wysokiego napięcia lub fajkocewki na wewnetrzną konstrukcje swiecy.

Izolator - wykonany głównie z ceramiki, który jak sama nazwa ma zapobiegac przebiciom.  
Ciekawy kształt izolator anie jest przypadkiem, to tzw Bariera Pradu Pełzającego,
która ma za zadanie zwiekszyc droge powrotu i zwiekszyc opór elektryczny.
 

Opornik przeciwzakłóceniowy
W celu zapewnienia kompatybilności elektromagnetycznej i bezproblemowej pracy elektroniki pokładowej
-wewnątrz świecy zapłonowej znajduje się opornik przeciwzakłóceniowy wykonany zwykle ze stopionego szkła.

Elektroda środkowa standardowej świecy zapłonowej wykonana jest zazwyczaj ze stopu niklu.
Z końca tej elektrody iskra musi przeskoczyć do elektrody masy(zewnetrzna metalowa część świecy). 
Dla swiec irydowych wykonana jest z irydu, natomiast elektroda zewnetrzna z platyny.

Korpus metalowy świecy odgrywa także ważną rolę podczas odprowadzania ciepła ze świecy zapłonowej.
W wiekszości swiec zapłonowych gwint jest walcowany tak że krawędzie gwintu nie są ostre, zapobiegając uszkadzaniu otworu gwintowego w głowicy silnika.

Pierścień uszczelniający zapobiega przedostaniu się gazów spalania do świecy zapłonowej,
Stosując ów pierscień w konstrukcji swiecy; unika się w ten sposób utraty ciśnienia.
Odprowadzając także ciepło do głowicy silnika i wyrównując różne rozciąganie się głowicy silnika i korpusu świecy.

Uszczelki wewnętrzne stwarzają gazoszczelne połączenie pomiędzy izolatorem i korpusem metalowym. 

Elektroda(jedna lub więcej) masy standardowej świecy zapłonowej wykonana jest ze stopu niklu.
Podczas normalnej pracy w tym miejscu przeskakuje iskra.


 

Właściwości temperaturowe
 

Współczesna świeca zapłonowa musi być zaprojektowana dla konkretnej konstrukcji silnika oraz odpowiednich warunków jazdy. 
Nie jest mozliwe zastosowanie jednej świecy zapłonowej, która działałaby prawidłowo we wszystkich silnikach.
Ponieważ temperatury osiągane w komorach spalania poszczególnych typów silników różnią się od siebie,
do każdego typu silnika stosuje się świece z różnymi wartościami cieplnymi.


Pare słów o oznaczeniach świec czyli "Złam kod"


NGK
sweica.jpg

image001.gif


 

ZRÓB TO SAM!

Czyli jak wymienic swiece zapłonowe. Zalecam wymiane swiec zwykłych po 12 tys km, irydowych po 24 tys. Moze sie tak zdarzyc że świeca zapłonowa wytrzyma znacznie dłużej - wszystko jest związane z tym jak uzytkujemy silnik
;im ostrzejsza jazda tym krótsze zycie swiecy. W druga strone także swieca szybciej umiera, mianowicie jezeli nie damy się "wygrzac" swiecy, czyli nie osiągnie temperatury samooczyszczania z nagarów i sadzy, w tym momencie swieca poprostu bedzie miec przebicie (nagary przewodza prąd). Oczywiscie mowa w tym momencie o krótkim powtarzanym dystansie np 5 km i gaszeniu silnika.

Jezeli zaplanowalismy juz wymiane swiec, powinnismy zaopatrzyc się w  kompresor z pistoletem w celu wydmuchania ewentualnych zanieczyszczen (nie zapominajmy że niektóre silniki maja swiece wpuszczane głeboko w głowice)
Nastepnie odkrecamy na zimnym silniku stare swiece -  na ciepłym możemy uszkodzic gwint swiecy ; nie zapominajmy ze aluminium pod wpływem temperatury mieknie.

Nastepnie sa 2 szkoły wkrecania świec zapłonowych
- jedna mawia o wkrecaniu na całkowicie suchy gwint;
-druga aby symbolicznie posmarowac gwint świecy smarem miedziowanym (co prawda może ona powodowac w tym momencie elektrokorozje  - metale kolorowe) w każdym razie napewno zapobiega zapiekaniu się gwintów.
Jezeli juz wkrecamy nowe swiece niewiedzac z jakim momentem je dokrecić - dokrecamy z czuciem + 1/4 obr. W innych wypadkach producent pojazdu podaje wartosci momentów dokrecen.

Na koniec słów kilka o 2ch głównych typach świec:
Zwykłe i platynowe/irydowe.

Te 2gie zdecydowanie drozsze i lepsze, zapewniaja szybsze rozchodzenie sie płomienia w komorze spalania a co za tym idzie;
lepsze spalanie, mniejsze zuzycie paliwa, lepszy rozruch silnika,  odpornośc na wyższe cisnienie i temperature pracy.
Wizualnie różnia się kolorystyka oznaczen (zwykle czarne dla irydówek) i gruboscia elektrod -irydowe mają cieniutkie słupki, zwykłe sporo grubszą elektrode.

W celu dobrania własciwej świecy do Twojego silnika zajzyj do katalogu producenta świec, znajdziesz takze informacje o odpowiedniku irydowym do Twojego silnika.

Świeca irydowa
ddaa78f0415c646499c7398bbc295bfa.jpg

Zwykła świeca
NGKDPR8EA-9___big.jpg


 

 

/ edit : Przy Tworzeniu powyzszego referatu skupiałem sie na jego prostocie - do minimum ograniczajac, technologiczno labolatoryjne wywody.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Danvield, masz więcej takich "referatów" ?  ;) Bardzo interesują mnie rzeczowo i klarownie napisane artykuły podobnej treści, tj. z mechaniki motocyklowej.  :D

P.S. Dorzuciłabym jeszcze coś o nalotach na świecach. Coś w ten deseń: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2497560.html

;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie tyle tylko że ta kolorystyka przedstawiona w tabelce
nie odnosi sie do samej konstrukcji swiecy tylko predzej do wadliwego/niewłasciwego działania pozostałych podzespołów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie tyle tylko że ta kolorystyka przedstawiona w tabelce

nie odnosi sie do samej konstrukcji swiecy tylko predzej do wadliwego/niewłasciwego działania pozostałych podzespołów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać o czym nie było napisane, że są świece 1,2,3,4-elektrodowe.

I warto zaznaczyć że są specjalne świece dla instalacji gazowej, ponieważ te standardowe się nie sprawdzają (szybciej psują).

Już tłumacze, temperatura spalania gazu jest wyższa od benzyny, przez co, wymagana jest wyższa energia cieplna którą zwykle świece nie dostarczają. Stąd warto zmieniać świece przy wymianie na odpowiednie.

Myślę, że warto o tym powiedzieć bo jest to instalacja coraz bardziej popularna wśród nas

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

na chwile obecna nie ruszam tematu gazu
- wiaze sie to z tym iz jest to raczkujace nowum w swiecie motocykli więc o odpowiednik benzynowej świecy puki co ciężko.
 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

I warto zaznaczyć że są specjalne świece dla instalacji gazowej, ponieważ te standardowe się nie sprawdzają (szybciej psują).

Już tłumacze, temperatura spalania gazu jest wyższa od benzyny, przez co, wymagana jest wyższa energia cieplna którą zwykle świece nie dostarczają. Stąd warto zmieniać świece przy wymianie na odpowiednie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

temperatura spalania gazu jest wyzsza od benzyny tylko o ok 40-60 stC.
więc "niszczenie" świec to raczej efekt chemiczny wymuszajacy inne materialy w swiecach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest taka ze mieszanka paliwowo powietrzna łatwiej ulega zapłonowi,
natomiast gazowo powietrzna stawia wiekszy opór elektryczny
to tez w układzie zapłonowym potrzebne jest wyższe napiecie, także zalezy to od obciazenia silnika.
W związku z tym elektrony świecy szybciej sie zuzywają w wyniku elektroerozji.
Kazdy silnik z punktu widzenia mechaniki trawi gaz bo np gaz nie spłukuje filmu olejowego
z tulei cylindra jak ma to w zwyczaju mieszanka paliwowo powietrzna więc teoretycznie wzrasta jego trwalosc.
Natomiast gaz nie smaruje i nie schładza gniazd zaworowych/zaworów powodujac ich szybsze zuzycie lub wypalenie.
Także w gazowcach pada najszybciej głowica.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

:blink: Hę...motocykle na gaz! Sodomia i Gomoria, kto to wymyślił i dla czemu? Toż to tak jakby mnie było stać na Ferrari ale nie na paliwo do niego... Oczywiście można zrobić silnik pracujący na gazie i było by to O.K. i mam nadzieję że tak jest a nie chodzi o przerabianie silnika benzynowego poprzez uzupełnienie o instalację gazową. Jeżdżę mondkiem z gazem bo to pucha i pozwala to na zaoszczędzenie na paliwo do motongów ale nigdy nie wpadł bym na to by np R1kę przerobić na gaz toż to świętokradztwo by było...:huh:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dwa cytaty z warsztatu instalacji gazowych:

Ma Tico, które pali tylko ze 5 litrów i sobie jeszcze gaz wsadził, żeby było taniej?

Ma mercedesa, ale go na benzynę nie stać? I sobie gaz zamontował?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, marian65 napisał:

Toż to tak jakby mnie było stać na Ferrari ale nie na paliwo do niego... 

Czy to, że stać cię na ferrari oznacza,  ze już nie możesz być oszczędnym??:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
O 25.10.2014 at 12:39, DANVIELD napisał:


Także w gazowcach pada najszybciej głowica.

Bo gaz to paliwo bezołowiowe :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Miałem raczej na myśli obciążenie termiczne gdyż gaz nie smaruje i nie chłodzi - etylina odparowując - owszem.
Elementy głowicy mogą być mniej lub bardziej odporne na wyższą temperaturę w wyniku spalania gazu,
dlatego wypalanie gniazd czy zaworów ma różny przebieg. Wypaleniu ulegają też tłoki,
 
Czasem kłopoty w postaci gaśnięcia silnika, nierównej pracy czy problemu z uruchomieniem pojawiają się po 40 000 km, 
w innym silniku dopiero po 100 000 km.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Wicher napisał:

Czy to, że stać cię na ferrari oznacza,  ze już nie możesz być oszczędnym??:)

 Szanowny Kolego jak każdy staruch jestem sknerowaty. Rozumiem oszczędzanie na piciu, teściowej a nawet na swojej żonie ale żeby oszczędzać na paliwie do motonga !  Niee, to mi się w głowie nie mieści. Prędzej przerobił bym nowe Ferrari na holz gaz ...Słyszałem nawet że w dobie władzy PIS z takich postępków trzeba się będzie księdzu spowiadać, a pokuta będzie długa...oj długa...;):P Noo, jedyny wyjątek zagazowania motonga jaki dopuszczam to podtlenek azotu ...:ph34r:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, marian65 napisał:

 Noo, jedyny wyjątek zagazowania motonga jaki dopuszczam to podtlenek azotu ...:ph34r:

No z tym jeszcze mogę się zgodzic :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

jest podobno ruski wynalazek na ustawianie mieszanki. Powiedzmy coś z dzisiejszych świec które kolorowych. Trochę bardziej toporne ale cel ten sam. Wkręca się w miejsce świecy i obserwuje się kolor detonacji mieszanki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, rafka57 napisał:

jest podobno ruski wynalazek na ustawianie mieszanki. Powiedzmy coś z dzisiejszych świec które kolorowych. Trochę bardziej toporne ale cel ten sam. Wkręca się w miejsce świecy i obserwuje się kolor detonacji mieszanki.

http://allegro.pl/przyrzad-do-regulacji-gaznikow-w-motor-rosyjskich-i6744258943.html

contra

http://allegro.pl/gunson-colortune-14mm-swieca-szklana-diagnostyczn-i6742244073.html

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Lbg, ty zaraz konkrety,a nowy kolega chciał zabłysnąć nowinką i wprawić w osłupienie lokalnych mechaników i kurcze no zepsułeś nastrój;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, Wicher napisał:

Lbg, ty zaraz konkrety,a nowy kolega chciał zabłysnąć nowinką i wprawić w osłupienie lokalnych mechaników i kurcze no zepsułeś nastrój;)

sorki :wacko:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.3.2017 o 18:27, Wicher napisał:

Lbg, ty zaraz konkrety,a nowy kolega chciał zabłysnąć nowinką i wprawić w osłupienie lokalnych mechaników i kurcze no zepsułeś nastrój;)

 Sorry,ale nie moglem sie powstrzymac ;)

Bildergebnis für weinen

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Uwaga nietypowe pytanie.

Czy świec irydowych nie zaleca się do silników gaźnikowych ???               

(tak mi powiedzieli "poważni" ludzie - może mają rację, czy może jednak nie?)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Też tak mi się wydaje,

ale rzadko bywa że ktoś prosi o użycie droższej części, a jest od tego skutecznie odwiedziony.

Jedyne rozsądne wytłumaczenie,to że na tańszych może mają większą przebitkę :rolleyes:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.