Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

FZS600 - wibracje przy hamowaniu


borsuk

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

 

Pacjent to FZS600 '03. Od pewnego czasu przy hamowaniu przednim heblem odczuwam wibracje, które przenoszą się na kierownicę i owiewkę. Raczej nie są wyczuwalne na klamce hamulca.

 

Odstawiłem moto do serwisu, diagnoza - lekko skrzywiona tarcza.

Zaproponowano mi dwa rozwiązania:

- nowe tarcze

- prostowanie tej skrzywionej tarczy.

 

Czytałem co nieco o prostowaniu tarcz i raczej wszyscy zgodnie odradzają tę procedurę. Zastanawia mnie, że na moje pytanie o zasadność tego rozwiązania i późniejsze bezpieczeństwo, serwis odpowiedział, że nie ma się czym przejmować.

Dodatkowo zostałem poinformowany, że przednia opona nadaje się do wymiany (jest "ząbkowana") i że to też może być przyczyną.

 

Chciałem poznać Wasze zdanie na ten temat. Wiadomo, że koszty kompletu nowych tarcz (EBC) są dużo wyższe niż operacji prostowania, ale jeśli miałoby to wpływać na bezpieczeństwo to się nie będę zastanawiał. Interesuje mnie też bardzo, czy rzeczywiście stan opony może powodować takie objawy?

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznij od wymiany opony. Dla świętego spokoju wyczyść zaciski hamulcowe, jeżeli nigdy tam nie zaglądałeś.

Wyząbkowana opona potrafi przenosić drgania na kierownicę nawet bez użycia hamulca:) Przerabiałem takie coś w swoim motocyklu.

Jeżeli zajdzie potrzeba wymiany tarcz hamulcowych, to mogę ci polecić hiszpańską firmę NG.Bardzo dobry zamiennik w rozsądnej cenie.

Kupiłem je do fazera'02. Obecny właściciel śmiga tym fazerem do dziś i żadnego złego słowa na te tarcze nie można powiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w motocyklu od nowości opony problem z wibracjami opony przy hamowaniu w okolicy 70kph. Gdy puszczę kierownicę przy tej samej prędkości jest małe shimmy. Na razie jeżdżę, opona kupiona na allegro, pewnie źle przechowywana. Wielkiego trzepania nie ma. Nie chciało mi się szarpać ze sprzedawcą. Pójdzie na śmietnik niedługo.

Jeśli Twoja jest nierówno zużyta to należy wymienić. Nie tylko starcie bieżnika jest wyznacznikiem do wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile dobrze zrozumiałem to problem z shimmy występuje tylko podczas hamowania przodem. Wydaje mi się że gdyby problem stwarzała opona to występował by cały czas gdy moto jest w ruchu, zwłaszcza przy większych szybkościach. Zastanawiam się nad jeszcze jedną kwestią- czy u kolegi występuje shimmy (trzepotanie kierownicy) czy też silne drgania które mogą rzeczywiście być efektem krzywej tarczy. Osobiście zawiózł bym koło do sprawdzenia ew. wyważenia do innego serwisu i po usłyszeniu ,,diagnozy'' podjął bym decyzję co robić w zależności od tego czy opinie fachowców będą takie same...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niekoniecznie, nie zapominaj ze hamując przenosisz znacznie wieksze siły na opone i nawierzchnie takze schematycznie.
hamujac opona o kiepskiej przyczepnosci wzrasta prawdopodobienstwo zablokowania koła. (ta siła musi zostac przeniesiona).
Tak samo sytuacja wyglada z kiepska tylna opona przy przyspieszaniu (np uslizg)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niekoniecznie, nie zapominaj ze hamując przenosisz znacznie wieksze siły na opone i nawierzchnie takze schematycznie.

hamujac opona o kiepskiej przyczepnosci wzrasta prawdopodobienstwo zablokowania koła. (ta siła musi zostac przeniesiona).

Tak samo sytuacja wyglada z kiepska tylna opona przy przyspieszaniu (np uslizg)

 

Wybacz proszę, ale cusik mi tu nie do końca pasuje. Jeśli opona miała by na swoim obwodzie na przemian łyse i pokryte bieżnikiem odcinki to wtedy zgoda, raz by mogło dochodzić do ledwo wyczuwalnych uślizgów a raz trzymała by normalnie powodując szarpanie (ale nie shimmy) i drgania motocykla. Niemniej takie cuda bywają w długich motocyklach i to na tylnych gumach na skutek hamowania poprzez blokowanie tylnego koła. Na przodzie raczej trudno uzyskać takie miejscowe wytarcie bieżnika gdyż w przypadku zablokowania koła dochodzi najczęściej do bocznego uślizgu i gleby...Tak czy inaczej oddał bym kółko do sprawdzenia w innym warsztacie i porównał opinie fachowców...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem bo nie do końca nalezy także zauwazyc wystapienie efektu zyroskopowego(krecace sie koło)
i mysle ze w tym momencie naciskajac hamulec nagle działa wiele sił które w pewien sposób powoduja drgania.
przesledzajac moze to być na poziomie opony/podłoza a także  zawieszenie / rama (poprzez łozysko główki ramy)

W tym konkretnym przypadku jezeli ogladał to mechanik i dokonał pomiarów tarczy i wyszło ze jest krzywa to mamy winowajce.
Samemu możesz to stwierdzic, jezeli hamulec na postoju jest twardy a po chwili przejazdzki hamujac tylnym (krzywa tarcza spowoduje cofniecie tłoczków)
przód nagle klamka jest przez pierwsze nacisniecia miekka to masz winowajce.
troche nieskładnie ale mysle ze  droga dedukcji wiadomo o co chodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

Właśnie ta opona zdziwiła mnie tym bardziej, że ogólnie moto prowadzi się dobrze i nie odczuwam niczego niepokojącego w żadnym zakresie prędkości.

Koła nie wyważałem, bo to był mój pierwszy sezon na tym moto i po kupnie tylko wymieniłem filtry i płyny.

No dobra, ale co z klamką hamulca? To nie jest tak, że gdyby problem był związany z tarczą to też powinienem czuć bicie na klamce?

No i co myślicie o próbie prostowania tej tarczy? Dać sobie spokój i zamontować nowe EBC/NG?

Glębę na nim miałem - parkingową, ale nie potrafię powiązać tego momentu z pojawianiem się wibracji przy hamowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po głębszym przemyśleniu dodam tylko, że ta gleba była na tę stronę, gdzie jest lekko skrzywiona tarcza. Ale dziwne troche, bo to było tak, że moto przy jakimś manewrowaniu mnie przeważyło i kipnęło się na asfalt, ale nie całym ciężarem, bo byłem na nim i zdążyłem go jeszcze w jakimś stopniu podtrzymać i zamortyzować, a przynajmniej tak mi się wydawało ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.