RYMI Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 Witam,Wiadomo, że dużym problemem dla motocyklistów jest zwrócenie na siebie uwagi w trakcie hamowania, szczególnie gwałtownego. Chodzi o niebezpieczeństwo najechania.Chcąc zwiększyć bezpieczeństwo na drodze (no i coś zarobić) rozpocząłem właśnie produkcję modułu elektronicznego, który można w prosty sposób dołączyć do światła stop. Moduł ten posiada akcelerometr (przyspieszeniomierz) i jest sterowany mikroprocesorem.Działanie:Przy hamowaniu światło stop świeci światłem ciągłym. Jeśli opóźnienie przy hamowaniu przekroczy wartość 6m/s2 to światło stop zaczyna mrugać 3,5 Hz. Jeżeli hamowanie się zmniejszy do 2,5 m/s2, to światło stop przestaje mrugać i świeci światłem ciągłym.Jest to stosowane w nowych samochodach. Cena modułu jest bardzo przystępna 40zł. Pełny opis jest tu http://www.rymi.pl/ess.html .Chciałbym zaoferować ten moduł użytkownikom forum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
.:BadMan:. Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 Koncepcja pomysłu wydaje mi się słuszna, wszyscy pamiętamy, że nowością było kiedyś 3 światło stop w samochodach teraz przyjeło się na dobre. Ciekawy jestem Waszej opinii na ten temat. Zapraszam więc do dyskusji nad słusznością takiego rozwiązania.Marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rexio Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 Czy zastanawialiscie sie moze nad innym rozwiazaniem - wlaczaniem swiatel awaryjnych podczas gwaltownego hamowania? Nie wiem czy nie byloby to lepszym rozwiazaniem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Chriss Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 No patencik niezły, te awaryjne no niewiem tez w sumie niezłe. Zamontował bym to w motorze jeśli o mnie chodzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon@Orzesze Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 Czy zastanawialiscie sie moze nad innym rozwiazaniem - wlaczaniem swiatel awaryjnych podczas gwaltownego hamowania? Nie wiem czy nie byloby to lepszym rozwiazaniem?No fajne ale można pomyśleć że się auto zepsuło i wykonywać może ktos manwer wyprzedzania na np : lewy pas a ten co akurat hamuje by nie doszło do kolizji może skręcić na ten lewy pas a wtedy ten do niego wjedzie ma to swoje + i -. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DANVIELD Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 uważam że migające awaryjne przy ostrym hamowaniu to bardzo słuszny pomysł. Min koncern fiata stosuje takie rozwiązanie z powodzeniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Unfamiliar Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 Bardzo mi się pomysł podoba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fish_79 Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 Fajne, ciekawe czy współpracuje z LED-ami? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
syku Opublikowano 18 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2012 pomysł dobry ale przy pewnych założeniach:1. porządny poziom zabezpieczeń (to nie może się zawiesić przy zakłóceniach panujących w układach iskrowych) - musisz mieć kontrolę zawieszenia się procka2. uważam że powinna być reakcja ale na dodatkowe oświetlenie.Ja nie odważyłbym się grzebać w podstawowej lampie stopu - im prostsze rozwiązanie tym większa skuteczność. Lubię elektronikę - ale nie zawsze zawierzam tworzonym układom (czasami po roku pracy potrafi się zawiesić i wystarczy zwykły reset aby wszystko wróciło do normy). Jeżeli moje bezpieczeństwo ma zależeć od przepełnienia się jakiegoś bufora to dziękuję.Natomiast układ taki byłby ciekawym rozszerzeniem lamp pomocniczych (kufry, dodatkowe lamy stopu).Pytanie - jakie zamierzasz wprowadzić systemy zapewnienia działania (np drugi procesor pracujący tylko i wyłącznie na poprawnością działania układu podstawowego odłączający ten układ w momencie nieprawidłowej pracy)?Jakoś miałbym poważne wątpliwości aby świecenie mojego tyłu pozostawić jednemu ATmelkowi (choć może nie mam racji).Pomysł popieram - ale światło stopu MUSI być stosunkowo pewne. Po samej płytce trudno ocenić poziom zabezpieczeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RYMI Opublikowano 20 Czerwca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2012 Większość współczesnych mikroprocesorów posiada wbudowany układ Watchdog. Do takich należy ATtiny 25, na którym jest zbudowany moduł. W skrócie działanie Watchdoga polega na tym, że program musi co jakiś czas (określony przez programistę) odwiedzić tego "psa" i go "nakarmić". Jeżeli program się zawiesi to "karmienia psa" nie ma i "głodny pies" wszczyna alarm resetując mikroprocesor. To jest zabezpieczenie sprzętowo programowe.Na płytce znajdują się też inne elementy zabezpieczające np. 1,5 kW (półtora kilowatowa) dioda transil z napięciem zadziałania ok. 17 V mająca za zadanie zwierać wszelkie zakłócenia zasilania o amplitudzie ponad 17 V przy czym prąd jaki może ta dioda zwierać wynosi 60 A. Procesor i czujnik mają swój stabilizator 3,3 V. Następnym zabezpieczeniem jest sposób poprowadzenia ścieżek, zgodnie z zasadami kompatybilności elektromagnetycznej EMC. Dodatkowo śieżki przewodzące prąd żarówki nie są wspólnymi ścieżkami dla sygnałów procesora (masa). Program jest napisany w języku asemblera (bezpośrednio rozkazami tego mikroprocesora), a nie w jakimś języku wyższego poziomu (C+) i potem automatycznie tlumaczony na asembler. Zabezpiecza to przed wszelkimi "przepełniającymi się buforami" ponieważ programista naprawdę wie jak działa program. Poza tym tak napisane programy działają szybciej i sa krótsze. Taki sposób konstruowania stosuje się wsprzęcie militarnym, kosmicznym czy samochodowym.Jestem profesjonalistą z dużym stażem jako konstruktorpunktu 2 założeń nie rozumiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
syku Opublikowano 20 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2012 pkt 2 - to skrót myślowy - chodziło mi o zastosowanie układu ale na dodatkowym oświetleniu a nie podstawowym.W samochodzie mamy standardowo trzy światła stopu (boczne i światło centralne) zastosowanie układu tylko na światła boczne lub na światło centralne gwarantuje że uszkodzenie układu nie będzie skutkowało brakiem działania - lub też ciągłym świeceniem całego układu.W motocyklach z reguły nie mamy standardowo montowanych ani świateł przeciwmgłowych, ani też dublowanego oświetlenia.Uważam - że w takim wypadku należy o tym pomyśleć. Osobiście przy pojedynczym oświetleniu nie odważyłbym się na założeniu układu, który nie miałby fizycznie zrobionego "dublowania" w pełni kontrolującego poprawność działania (i wyłączającego całkowicie układ w momencie wykrycia nieprawidłowości) - drugi procek o zupełnie innym programie pozwalający np na weryfikację uszkodzenia portów procesora, przepalenia się układów wykonawczych (zwłaszcza że półprzewodniki z reguły idą na zwarcie w przypadku przepaleń).Pomysł ogólnie ciekawy - nie powiem, popieram. Raczej jednak w przypadku motocykla szedłbym w kierunku sterowania kierunkami niż lampą stopu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rexio Opublikowano 21 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2012 Ja bym wogole szedl w kierunku awaryjnych. Moim zdaniem lepsze rozwiazanie - bardziej zwracajace uwage. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Abstynent Opublikowano 21 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2012 Pomysł jest świetny, ale może nieco przekombinowany? Po co uzależniać miganie od siły hamowania. Prościej i taniej zrobić zwykły migający stop.Awaryjne to chyba nieco gorszy pomysł. Większą uwagę zwraca migające z wyższą częstotliwością światło stopu. Kiedyś widziałem samochód z takim wynalazkiem i naprawde jest różnica. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RYMI Opublikowano 21 Czerwca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2012 Osobiście przy pojedynczym oświetleniu nie odważyłbym się na założeniu układu, który nie miałby fizycznie zrobionego "dublowania" w pełni kontrolującego poprawność działania (i wyłączającego całkowicie układ w momencie wykrycia nieprawidłowości) - drugi procek o zupełnie innym programie pozwalający np na weryfikację uszkodzenia portów procesora, przepalenia się układów wykonawczych (zwłaszcza że półprzewodniki z reguły idą na zwarcie w przypadku przepaleń).Jeżeli tranzystor wykonawczy się spali i w związku z tym zrobi zwarcie, to światło stop będzie się świeciło tak, jakby moduł nie był nigdy zamontowany.Kiedy procesor startuje, to wtedy zawsze wszystkie jego wyprowadzenia są w stanie wysokiej impedancji tzn. są tak jakby odłączone od środka procesora, wiszą w powietrzu. Gdyby procesor z jakiegoś powodu nie wystartował, to wtedy tranzystor wykonawczy jest włączony (bo procesor go wyłącza, a nie włącza) i światło stop świeci jakby moduł nie był nigdy zamontowany.Jeżeli procesor się zawiesi to jego układ Watchdog go odwiesi. Jeżeli pamięć programu się uszkodzi i będzie się cały czas zawieszał, to będzie cały czas odwieszany a tranzystor wykonawczy bedzie cały czas włączony, czyli światło będzie się świeciło tak jakby moduł nie był nigdy zamontowany.Pełna kontrola występuje. Jest zrealizowana harwarowo i softwerowo. Ze zdjęcia modułu, elektronik potrafi się zorientować co do schematu połączeń i jak to działa. Jak działa i jak jest zbudowany procesor ATtiny25 można sprawdzić w dokumentacji znajdującej się w sieci.Chciałbym zauważyć, że nie spotkałem samochodu ani motocykla, w którym byłyby zdublowane takie elementy jak: włącznik światła stop, przewody światła stop. Pomimo, że są to elementy podlegające awariom.W najnowszych samochodach procesor centralny steruje nie tylko włączaniem i wyłączaniem świateł stop. Ale nie stosuje się dublowania tego procesora. Owszem w promach kosmicznych stosuje się metodę zwielokrotniania układów nadzorujących, gdzie nad każdą decyzją układy nadzorujące przeprowadzają "głosowanie" z arbitrem w tle. Ale zejdźmy na Ziemię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
syku Opublikowano 21 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2012 ok - przekonałeś mnie - pomysł takiego sterowania tranzystorem do mnie przemawia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Smok79 Opublikowano 21 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2012 Pomysł fajny i na pewno poprawiający bezpieczeństwo. Samo wykonanie profesjonalne więc nie ma do czego się doczepić. Nic tylko montować.A z awaryjnymi to pomysł mógłby wypalić gdyby mrugały one w sytuacjach awaryjnego hamowania z dużą częstotliwością znacznie większą niż przepisowe 0,5Hz - takie światła zwracają na siebie uwagę z daleka a nie z odległości kilku metrów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Unfamiliar Opublikowano 22 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2012 RYMI - wymiatasz: ))) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Anasazi Opublikowano 23 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2012 Jak chcecie dużą częstotliwość mrugania to chyba tylko LED - żarówki mogą nie nadążyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
syku Opublikowano 23 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2012 Jak chcecie dużą częstotliwość mrugania to chyba tylko LED - żarówki mogą nie nadążyć bez przesady - na żarówkach widać już mruganie przy około 25 Hz (przy 4 Hz nie powinno być problemu) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
.:BadMan:. Opublikowano 23 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2012 Jako, że teraz mam przerwę w dosiadaniu motocykla postanowiłem umilić sobie ten czas i zakupić inny wynalazek kolegi a mianowicie trzecie światło stopu do samochodu. Powiem, że jakosć wykonania i działanie przerosły moje oczekiwania. Myślę, że ten wynalazek ma duża przyszłośc i niedługo zobaczymy go w nowych samochodach. Wrzucam film z działania w praktyce.http://youtu.be/ufWb8bfKpEY Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Unfamiliar Opublikowano 24 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2012 A jak to ustrojstwo wygląda od wewnątrz?Efekt piorunujący. Podoba mi się. Dasz namiary na gostka? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
.:BadMan:. Opublikowano 24 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2012 Wygląda to w ten sposób. Wybacz za brud na szybie ale u mnie na parkingu strasznie się kurzy Całość jest tak opracowana aby uwzględniać okrągłość szyby. Obudowa jest elastyczna i może tworzyć lekki łuk. Taśma dwustronna jest bardzo mocna i nie ma szansy żeby nawet na dużym słońcu się odkleiła. Całość tworzy światło znane z nowego modelu Audi A7 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rexio Opublikowano 24 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2012 Moze i to jest skuteczne ale wyglada jak drut-mod. Mi sie nie podoba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
.:BadMan:. Opublikowano 24 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2012 Jesli jesteś w stanie zrobić to lepiej zapraszam do dyskusji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Smok79 Opublikowano 24 Czerwca 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2012 Dziwnie to wygląda i trochę zbyt nerwowo działa. Uśrednij może czas zwłoki na zmianę siły hamowania.Myślę, że może zdać egzamin ale na razie może powodować odwrócenie uwagi i niebezpieczeństwo. Poza tym takowe światło musi mieć homologację europejską E.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.