Skocz do zawartości
Forum Śląskich Motocyklistów

Brak tytułu, id 4337


mareo

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio próbowa³em policzyÌ jaka bêdzie zmiana ró¿nicy prêdkoœci na poszczególnych biegach przy próbie zmiany zêbatek, i szczerze nie jestem do koùca przekonany czy wyniki jakie mi wysz³y s¹ prawdziwe.czy ktoœ jest mi w stanie odpowiedzieÌ, czy ten wspó³czynnik jaki podaje siê na poszczególnych biegach (gear ratio) jak odnosi sie do prêdkoœci1st 2,8462nd 1,947...6th 1,074Z tego co wiem jest to stosunek zêbów jednej zebatki do drugiej (w skrzyni biegów), ale jak to siê ma do osi¹ganych prêdkoœci i jak policzyÌ prêdkoœÌ max, czy sa na to wzory czy jest to po prostu doœwiadczalny wynik. (moje przymyœlenia: np czy jest to 2,846 obrotów silnika na jeden obrót tylniego ko³a)Zastanawiam siê nad tym dlatego, ze chcia³em zmieniÌ prze³o¿enie poprzez zêbatki od ³aùcucha i tam te¿ s¹ dodatkowe wspó³czynniki obecnie mam zeby 15/47 co daje 3,13 a jak¹ zmiane prêdkoœci spowoduje zmienienie na np. 14/47 czyli 3,36 (lub inne 16/43 = 2,69)Uda³o mi siê coœ wyliczyÌ z proporcji, ale nie jestem przekonany do tego.Wpierw prosze o odpowiedz na pytanie wy¿ej zadane, jeœli ju¿ nie wiesz, to przynajmniej czy ktoœ próbowa³ zmian zêbatek i jak wp³ynê³o to na zmiane prêdkoœci i przyspieszeù. Szczerze to zastanawiam siê czy poprzez regulacje kilku zembów da siê na 100konnej 600 stawiaÌ j¹ na tylnie ko³o z gazu, bez szarpania wydziwiania i korzystania z pasa¿era)Dziêki za treœciwe odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja swego czasu bedÂąc wÂłaÂścicielem Bandit'a 600S, przy zakupie nowego napĂŞdu postanowiÂłem tylnÂą zebatke kupiĂŚ o 3 zĂŞby mniejszÂą. Wynikiem czego byÂło zwiĂŞkszenie prĂŞdkoÂści:przy 5000 obr. na 6 biegu okoÂło 105km/hprzed zmianÂą zĂŞbatki :przy 5000 obr. na 6 biegu okoÂło 100km/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat stawiania motocykla na koÂło poraz 10000000000.!100 konna 600etka staje na koÂło z gazu, tylko trzeba sie tego nauczyĂŚ!!!trening trening trening.Jak chcesz koniecznie zmieniac przelozenia to daj jeden zÂąb mniej do przodu i dwa wiĂŞcej do tyÂłu niestracisz kolosalnie na predkoÂści max, ale rĂłznica w przyspieszeniu i podrywaniu koÂła bedzie juÂż znaczna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1st  2,8462nd  1,947...6th  1,074
prze³o¿enie ca³kowite, to:prze³o¿enie wstêpne * prze³o¿enie danego biegu * prze³o¿enie 'na ³aùcuchu'a prdkoœÌ sobie mo¿esz policzyÌ dla ka¿dych obrotów silnikadziel¹c je przez prze³o¿enie ca³kowite otrzymasz obroty ko³a, znasz jego œrednicê, to sobie policzysz prêdkoœÌ na jego obwodzieczysta matma jednak musia³byÌ sobie policzyÌ opory ruchu motocykla wraz z kierowc¹ (i pasa¿erem), policzyÌ si³ê napêdow¹ na ka¿dym biegu i nanieœÌ to na jeden wykres gdzie si³a napêdowa jest w funkcji prêdkoœcitam, gdzie siê przetnie wykres oporów ruchu z wykresem si³y roboczej odczytasz prêdkoœÌ maksymaln¹ dla danego bieguza³¹czam wykres trakcyjny jaki sporz¹dzi³em na uczelni dla Ferrari F-40 (czysta teoria)a gear ratio to porostu stosunek liczby zêbów, a nie ¿aden wspó³czynnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jooker dziêki za linka, ju¿ gdzieœ go widzia³em, a teraz co do moich obliczeù, mianowicie:- wiem ¿e mój motor jedzie na 6 biegu przy 12tys obr/min jakieœ 245km/h-wiêc teraz sprawdzenie z wyliczeùgear ratio 6th 1,074(12000 obr/min silnika) /1,074 = 11173 obr/min zêbatki zdawczejprze³o¿enie zêbatek to 15/47 3,13 wiêc11173 / 3,13=3569 obr/min tylniego ko³askoro ko³o 17' to 17*2,54=43,18cmobwód ko³a 2*3,14*(43,18/2)=136cm wiêc skoro tylnie kolo wykona³o 3569 obr/min*126cm=449694cm/min449694cm/min=4,49km/min4,49 km/min * 60 = 269km/hWiec wynik nie zgadza siê a¿ tak bardzo choÌ jest bliski.Kud³aty czy widzisz tu jakis b³¹d, w sumie wynik ró¿ni siê o 25 km/h od tego empirycznego. No chyba ¿e Ÿle policzy³em zêby w motorze.aha zak³adam ze oporów powietrza nie ma, bo przy 12000 obr jest sta³e prze³o¿enie na tylnie ko³o i opory nie wp³ywaj¹ na prêdkoœÌ. Wiadomo ¿e skoro silnik ma 12 tys obr to czy z oporami czy bez i tak pojedzie tyle samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jooker dziĂŞki za linka, juÂż gdzieÂś go widziaÂłem, a teraz co do moich obliczeĂą, mianowicie:- wiem Âże mĂłj motor jedzie na 6 biegu przy 12tys obr/min jakieÂś 245km/h-wiĂŞc teraz sprawdzenie z wyliczeĂągear ratio 6th  1,074(12000 obr/min silnika) /1,074 = 11173 obr/min zĂŞbatki zdawczejprzeÂłoÂżenie zĂŞbatek to 15/47  3,13 wiĂŞc11173 / 3,13=3569 obr/min tylniego koÂłaskoro koÂło 17' to 17*2,54=43,18cmobwĂłd koÂła 2*3,14*(43,18/2)=136cm wiĂŞc skoro tylnie kolo wykonaÂło 3569 obr/min*126cm=449694cm/min449694cm/min=4,49km/min4,49 km/min * 60 = 269km/hWiec wynik nie zgadza siĂŞ aÂż tak bardzo choĂŚ jest bliski.KudÂłaty czy widzisz tu jakis b³¹d, w sumie wynik ró¿ni siĂŞ o 25 km/h od tego empirycznego. No chyba Âże Âźle policzyÂłem zĂŞby w motorze.aha zakÂładam ze oporĂłw powietrza nie ma, bo przy 12000 obr jest staÂłe przeÂłoÂżenie na tylnie koÂło i opory nie wpÂływajÂą na prĂŞdkoœÌ. Wiadomo Âże skoro silnik ma 12 tys obr to czy z oporami czy bez i tak pojedzie tyle samo.
no piêkne obliczenia a jaki piêkny komentarz - zupe³nie jak na maturce z matmy a czy do obliczenia œrednicy ko³a przyj¹³eœ jeszcze dwie wysokoœci opony?w koùcu to nie tylko obrêcz ale jeszcze opona!przelicz to jeszcze raz no i jeszcze poszukaj prze³o¿enia wstêpnego miêdzy wa³em i skrzyni¹ (koszem sprzêg³a) , bo takowe tu wystêpuje, wtedy bêdzie 'wolniej', a dodatkowo wysokoœÌ opony 'przyspieszy' motocykl i to bêdzie jego w³aœciwa predkoœÌdla sprawdzenia zmieù promieù ko³a na 0,98*R, tzw promieù dynamiczny - opona siê jednak ugina przy kontakcie z nawierzchni¹ jak ja kocham takie obliczenia!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, podaje obliczenia jakby ktoœ sobie te¿ chcia³ policzyÌ prêdkoœÌ, a nie próbowaÌ doœwiadczalnie, typu zmieù i zobaczysz ró¿nice, reso to te¿ jest sposób, ale mi chodzi³o dok³adnie o wynik.dane:Primary reduction ratio 1,708 bieg 6th 1,074redukcja na ³aùcuchu 15/47 3,13312000obr/min / 1,708 = 7025,87028,8 / 1,074 = 6541,76541,7 / 3,13 = 2090 - i tu 3,13 w moim motorze jest dla standardowego prze³o¿enia, jeœli zmienimy tak jak reso jeden z przodu mniej i dwa z ty³u wiêcej to bêdzie 14/49 (6541,7 / 3,5 = 1869,1 obr tylniego ko³a / min)obwód ko³a 17'*2,54=43,18 43,18+ 2*9,6 (gr, opony) = 62,38pi*œrednica = 3,14*62,38 = 195,9wspó³czynnik redukuj¹cy ugiêcie opony 0,98*195,9=191,98cmczyli dla standardowych zêbatek2090*191,98=401238,2cm4,01km/min*60=240,7km/hprzy zmianie zêbatek na 13/491869,1*191,98=358829,83,59km/min*60=215km/hJak widaÌ wyniki s¹ sensowne i zgadzaj¹ siê z empirycznymi. Przynajmniej ten 240,7km/h Wielkie podzêkowania dla Kud³atego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze znalaz³em b³¹d pomno¿y³eœ obwód razy 0,98, a to mia³ byÌ promieù (albo œrednica) razy 0,98 to wprowadzi znacz¹c¹ zmianê prêdkoÌi do tego, co teraz wysz³o no ale nie ma Ÿle! ja bym nawet pomin¹³ to 0,98, gdy¿ opona motocyklowa nie ugina isê tak bardzo jak samochodowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no powiem ci ¿e gdyby nie to 0,98 to móg³bym uznaÌ ¿e wynik zgadza sie dok³adnie z licznikowym. Aha przemno¿enie 0,98 przez promieù przybli¿a wynik do realnego, dziêki za znalezienie b³êdu. Dok³adniej ju¿ sie chyba nie da obliczyÌ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokÂładniej? hmmm, da siĂŞ, ale uwierz mi, nie warto nad tym siĂŞ zastanawiaĂŚ bo chyba byÂś nie spaÂł przez 3 tygodnie ciagle myÂślac czy coÂś jeszcze uwzgledniĂŚ takie obliczenia sÂą wystarczajace i nie masz co siĂŞ zastanawiaĂŚ nad dokÂładniejszymiten wynik nigdy nie bĂŞdzie taki jak wskazanie licznika, nawet gdyby ten pokazywaÂł dokÂładnie, chyba, ze napĂŞdzany by byÂł od skrzyni biegĂłw, a tak masz poÂślizg tylego koÂła i w rzeczywistosci obraca siĂŞ ono szybciej ... ratunku! koniec tematu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc na stronę akceptujesz regulamin i politykę prywatności.