Obroty silnika redukujesz dzieląc kolejno przez:
1) przełożenie główne,
2) przełożenie skrzyni biegów
3) przekładnię łańcuchową (iloraz zębów zębatek)
Obroty przeliczasz po średnicy tylnego koła.
Jeśli znasz parametry fabryczne przekładni, prędkość maksymalna zmieni się proporcjonalnie do zmiany przełożenia. Może się zdarzyć, że z uwagi na krzywą mocy do tej przeliczonej prędkości się nie rozpędzisz, bo braknie mocy na pokonanie oporów powietrza/toczenia itd.
Masz tu taki przykład , wstawiasz jakie zębatki masz i jakie chciałbyś założyć
Sposób obliczania prędkości jest taki:
X= stara zębatka tył / stara zębatka przód
Y= nowa zębatka tył / nowa zębatka przód
Prędkość maksymalna = x/y pomnożyć przez prędkość maks dotychczasowa
Oczywiście zakładam że masz wystarczającą moc i nie jedziesz pod silny wiatr .
Taki przykład przy prędkości 100 i 50 km/godz
X = 44/16 = 2,75
Y = 40/16 = 2,5 2,75/2,5= 1,1x100 =110 1,1x50 =55